Nya marknadsplatsen i Terminal 5.Foto: Swedavia

Utrikesresandet ökar kraftigt på Arlanda

Utrikesresandet på Arlanda ökade med 8 procent jämfört med samma period förra året, vilket innebär att över 2 miljoner resenärer passerade genom flygplatsen i september. Samtidigt minskade inrikesresandet med 5 procent till drygt 740 000 resenärer.

Totalt sett visar siffrorna att Stockholm Arlanda Airport väljer att hålla höstens resandetrend stabil efter en framgångsrik sommarsäsong. Den uppåtgående trenden för utrikesresor fortsätter att dominera, med en ökning på 8 procent till nästan 1,7 miljoner resenärer, medan inrikesresor minskade något med 2 procent till drygt 300 000 resenärer.

Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef för Swedavia, kommenterade utvecklingen och betonade vikten av att resa i dessa tider: ”Att resa är alltså fortsatt prioriterat, oavsett om det är för att träffa vänner och familj, att resa på semester eller i jobbet.” Han påpekade också att fler flygbolag etablerar sig på Arlanda, vilket utökar destinations- och linjeutbudet.

En spännande nyhet är att flygbolaget Wizz Air, från och med oktober, har valt att etablera sig på Stockholm Arlanda. Detta öppnar upp två nya flyglinjer till Budapest och Gdansk.

Swedavias vd avslutade med att informera om den pågående utvecklingen av Arlanda Airport, inklusive öppningen av den nya 11 000 kvadratmeter stora Marknadsplatsen. Marknadsplatsen har som mål att erbjuda ett brett utbud av kommersiella alternativ för resenärer, med konkurrens både på flygplatsen och i stadens centrum.

Samtidigt som Marknadsplatsen tar form, har en toppmodern säkerhetskontroll också introducerats för att förbättra resenärernas upplevelse och smidighet på flygplatsen.

Hösten kommer också med spännande nyheter när det gäller flygbolagsetableringar och nya linjer, inklusive Wizzairs etablering på Arlanda med destinationer som Budapest och Gdansk, samt Eurowings och Ryanairs planerade öppningar av nya internationella linjer.

Eurowings började redan flyga mellan Arlanda och Beirut i september, medan Ryanair planerar att lansera tre nya internationella linjer mellan Arlanda och Tirana, Marrakesh och Paris under oktober. Slutligen öppnar Detur höstlovscharter till Chania från Luleå Airport i slutet av månaden, vilket ytterligare breddar resmöjligheterna för svenska resenärer.

Sigtuna tappar i ranking av företagsklimat

Näringsliv Sigtuna kommun backar 22 placeringar i Svenskt Näringslivs årliga ranking Lokalt företagsklimat och hamnar i år på plats 88 av landets 290 kommuner. Det är kommunens sämsta resultat sedan mätningarna startade 2001. Undersökningen bygger på enkätsvar från över 32 000 företagare i Sverige.

Elever får prova på byggyrken vid Arlanda

Näringsliv Den 17–18 september hålls en yrkesmässa på Byggbranschens säkerhetspark vid Arlanda, dit omkring 400 elever från årskurs 8 och 9 är inbjudna. Under två dagar får eleverna testa på olika yrken inom samhällsbyggnadssektorn genom 11 stationer bemannade av yrkesverksamma.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.