Utredning: Bättre tillgång till Arlanda kräver billigare tåg och breddad motorväg
På måndagen presenterade regeringens Arlandautredare sitt slutbetänkande. Bland förslagen finns att slopa stationsavgiften för att kliva av vid Arlanda station.
Arlandasamordnarens slutrapport föreslår 80 olika åtgärder för att förbättra tillgängligheten till Arlanda flygplats. Utredningen pekar på att flygplatsens roll är nationell, inte bara regional, och att kraftfulla investeringar krävs för att möta ett ökat resande i framtiden.
Bland huvudförslagen finns fler och billigare tågalternativ till och från Arlanda, bland annat att ta bort den omdiskuterade stationsavgiften på pendeltåg. Det skulle sänka biljettpriset från 190 till 43 kronor. Samtidigt föreslås en breddning av E4:an för att hantera den ökade biltrafiken.
En mer oväntad idé i rapporten är ett alkoholtestsystem för bilresenärer som parkerat vid Arlanda. Tanken är att förhindra rattfylleri efter flygresor, genom att införa en teststation vid utfarten från långtidsparkeringen.
Vad som faktiskt blir verklighet återstår att se. Regeringen har ännu inte tagit ställning till förslagen, men infrastrukturdepartementet ser utredningen som ett viktigt underlag inför nästa nationella infrastrukturplan.
Region Stockholm har uttryckt stöd för förslagen och signalerar att man är redo att bidra – om staten också kliver in med finansiering. Både majoritet och opposition i regionen betonar att satsningar på Arlanda är avgörande för svensk konkurrenskraft.
tips@marsta.nu