Foto: Svenco

TV-kock ska öka matavfallssorteringen

Sigtuna Vatten och Återvinning medverkar i en riksomfattande kampanj för att öka matavfallssorteringen ytterligare.

Genom ett samarbete med TV4 och köket.se kommer allmänhet att uppmanas till att sortera sina matrester och återvinna dessa. I recept från sajten kommer det finnas en punkt om matsortering där man uppmanas återvinna lök, potatisskal eller andra rester som blir över efter matlagningen. Matavfallet blir sedan till biogas till bussar och sopbilar.

I länet är det i snitt 27,5 procent matavfall som sorteras, rikssnittet är 40 procent, kommuninvånare i Sigtuna ligger på 48 procent. Uppmaningen i anslutningen till recepten har tagits fram i samarbete med 25 kommuner i länet som medverkar i samarbetet.
– Vi vill förändra ett beteende i köket så att fler ska börja tänka på att sortera de skal och rester som blir över efter matlagningen. Genom återvinningen minskar matavfallets miljöpåverkan, säger Maria Nordmark, Avfallsstrateg på Sigtuna Vatten & Renhållning AB.

TV-kocken Siri Barje säger att det är viktigt att vara med och göra skillnad i en hållbarhetssatsning både som kock och förälder. Hon hoppas att många tittare inspireras av återvinningen i tv-rutan.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.