I februari i år avled en brandman sedan han körts på i samband med en räddningsinsats i MärstaFoto: Jamshid Jamshidi

Trots dödsolyckorna: Inga nya rutiner för räddningstjänster

Tre brandmän har på kort tid i år mist livet i samband med olyckor, en av dessa i Märsta, men trots det så införs ingen ny rutin för insatserna på vägarna i Stockholms län.

Flera brandförsvar har infört nya rutiner efter att tre brandmän mist livet i samband med olyckor. I Södermanland stänger man bland annat av vägen helt under räddningsarbetet. Något som räddningstjänsterna i Stockholmsområdet inte kommer anamma, rapporterar P4 Stockholm.
– Förutsättningar skiljer sig för att vi har en sådan komplex trafikmiljö. Vi måste fatta beslut på hur det ser ut, men måste vi stänga av då gör vi det säger Veronica Sandström, kommunikationschef på Storstockholms brandförsvar till radiokanalen.

Om man skulle stänga av exempelvis Essingeleden i 3-4 timmar på grund av en trafikolycka så skulle det få enormt stora konsekvenser för Stockholm och resten av samhället, man uppskattar kostnader på hundratalsmiljoner kronor. Istället ska man använda TMA-fordon, mobila dämparfordon i större utsträckning samt att arbeta utifrån de förutsättningar som finns.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.