Rakhmat Akilov
Personal på Circle K larmade

Terroristen desperat på Arlanda: ”Måste ta mig härifrån”

39-årige terroristen Rakhmat Akilov hamnade på Arlanda och skrev sedan i en chatt att han måste ta sig därifrån.

Det är fortfarande mycket som är oklart kring varför 39-årige terroristen Rakhmat Akilov hamnade på Arlanda och sedan i Märsta, slump eller var det en del av planen? Uppgifter som framkommit under måndagen tyder på att det var en slump. Direkt efter dådet skrev han på en chatt för IS-terrorister
– Det gick dåligt, jag körde över några, men bilen körde fel. Nu är jag på flygplatsen, en återvändsgränd, rapporterar Dagens Industri. Jag har kört över tio människor i centrum av Stockholm, nu måste jag försöka ta mig härifrån!

Mannen tog därefter bussen till Märsta, han kändes igen på Circle K, enligt Dagens Industri var det personal på bensimnacken Circle K som larmade. Kort därefter greps han, enligt uppgift var det Arlandapolisen som hann ikapp honom och stod för gripandet innan resterande pådrag hann ut.

Uppgiften om att det var personal på Circle K som larmade förstärks av Aftonbladets uppgifter. Enligt tidningen ska mannen ha klivit in i butiken och uppträtt märkligt. I samband med gripandet erkände han brottet.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.