Taxiföretagens styrelseordförande försvarar Bolt
Michael Harvey, styrelseordförande för branschorganisationen Taxiföretagen och tidigare kommunpolitiker för Kristdemokraterna i Sigtuna, går nu ut till försvar för taxibolaget Bolt efter den kritik som riktats mot företagets upphandling av skolresor i kommunen. Harvey menar att påståendena som framförts i media och av lokala politiker bygger på felaktiga uppgifter och ger en missvisande bild av taxibranschen.
Bakgrunden är en debattartikelserie i Expressen där plattformsföretag som Bolt och Uber anklagats för att undergräva arbetsvillkor i branschen. Kritiken har därefter återgetts i lokalpressen, där oppositionsrådet Marie Axelsson (S) ifrågasatt Bolts förmåga att leva upp till kraven i Sigtuna.
Harvey, som har lång erfarenhet som åkare och skolförare i kommunen, menar att modellen med underleverantörer och procentbaserad lön är branschstandard – inte något unikt för Bolt. Han menar vidare att Bolts digitala plattform möjliggör högre effektivitet, vilket gör att förare tjänar lika mycket på åtta timmar som traditionella taxibolag på tio till tolv timmar.
Det är denna effektivitet, säger Harvey, som gör att Bolt kunde lämna ett konkurrenskraftigt anbud med 13 procent lägre pris än konkurrenterna, utan att tumma på kvalitetskraven för skoltransporter.
Han avfärdar uttalanden från Axelsson om risker för säkerheten som ogrundade och framhåller att Bolts affärsmodell bygger på kundnytta, vilket enligt honom är förklaringen till företagets framgångar.
tips@marsta.nu