Foto: Arkiv/Daniel Iskandar

Taxfree på Arlanda ofta dyrare än nätbutiker

Att handla parfym, hudvård och solglasögon i taxfreebutiken på Arlanda kan bli betydligt dyrare än att beställa samma produkter online. En ny prisanalys från Prisjakt visar att 87 procent av varorna kostar mindre i nätbutiker.

Undersökningen omfattar 500 produkter inom kategorier som parfym, smink, solskydd och hårvård. I genomsnitt är priserna i taxfreebutiken 38 procent högre än de lägsta priserna som går att hitta online.
– På väg till semestern stänger många av den ekonomiska kompassen och många resenärer antar att taxfree betyder billigt. Men risken är stor att betala onödigt mycket för produkter i taxfreen, säger Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.

Enligt analysen är det särskilt solskydd som sticker ut med i snitt 54 procent högre pris i taxfreen. Även parfym, ögonkräm och fuktkräm är i många fall märkbart dyrare.

I vissa fall kan prisskillnaden vara stor – ett serum kostade 2 777 kronor mer i taxfreebutiken jämfört med nätpris. En deodorant och en parfym noterades till tredubbla priset på flygplatsen.

Samtidigt finns undantag. Några produkter såldes till lägre pris i taxfreen, bland annat två serum som var över 550 kronor billigare än online och ett par parfymer med upp till 34 procents rabatt.
– Näthandeln kan oftast erbjuda ett bättre pris än taxfreen. Men det enda säkra sättet att veta om du gör ett bra köp är att jämföra priserna innan du handlar, säger Isabella Ahmadi.

Arlanda rankas som Europas punktligaste storflygplats

Näringsliv Swedavia redovisar ett fortsatt positivt resultat för årets tredje kvartal, med ökad nettoomsättning och förbättrat rörelseresultat. Bolaget uppger att efterfrågan på flygresor ökade både inrikes och utrikes, samtidigt som de kommersiella intäkterna steg.

Quality Hotel Arlanda XPO prisas för fjärde året i rad

Näringsliv Quality Hotel Arlanda XPO fortsätter att imponera i hotellbranschen. För fjärde året i rad har hotellet utsetts till Sweden’s Leading Conference Hotel av World Travel Awards, ett pris som hyllar framstående insatser inom turism och gästupplevelser världen över.

Terminal 5 blev Catwalk – Firade modevecka

Näringsliv Runt om i världen pågick modeveckor och så även på Sveriges största flygplats, Arlanda. Under fredagen förvandlades Terminal 5 till en stor catwalk för en dag när butikerna på flygplatsens nya Marknadsplats visade upp höstens mode för förbipasserande resenärer.