Arlandas tre banor idagFoto: Swedavia

Swedavia vill ha fjärde bana på Arlanda

Swedavias VD Jonas Abrahamsson skriver i ett uttalande att en tredje parallel landningsbana behövs på Arlanda.

Statliga Swedavias tar nu öppet ställning för en tredje parallel landningsbana på Arlanda, VD Jonas Abrahamsson skriver i ett pressmeddelande att den behövs:
– Ska Arlanda kunna hantera både framtida resenärsvolymer och omställningen till fossilfria flygresor behöver en tredje parallell rullbana stå färdig runt 2035.

Abrahamsson skriver vidare att det förberedande arbetet har påbörjats men att det nu kris en nationell samling bakom flygets ndbändiha omställning och den lika nödvändiga långsiktiga utvecklingen av Arlanda som en kritisk del av landets transportinfrastruktur.

Det finns idag två parallella banor som bidrar med kapacitet och en tredje tvärgående som inte bidrar med kapacitet men däremot redundans enligt Abrahamsson.
– Efter flera års uppgång har antalet passagerare sjunkit det senaste året. Swedavias långsiktiga prognoser, som förutsätter att flygets omställning till att bli fossilfritt genomförs, indikerar dock en ökning från dagens 26 miljoner passagerare per år till 40 miljoner år 2040. Då behöver en tredje parallell rullbana stå klar runt 2035.

Om banan inte står klar tills dess så uppstår kapacitetsbrist som påverkar landets konkurrenskraft och välfärd menar Abrahamsson. Att andra flygplatser med två banor kan hantera större trafik, som Heatrow i England beror på trafikmönster, på Arlanda är det mycket trafik på morgonen och eftermiddagen. Man måste också hantera snabba jetplan och mindre propellerplan vilket påverkar flödet.
– På många av de största internationella flygplatserna är trafiken jämnt fördelad över trafikdygnet och består nästan enbart av jetdrivna plan, eftersom de mindre, långsammare inrikesplanen ofta är förlagda till närliggande flygplatser, förklarar Abramsson.

För att gå vidare med planerna behövs ett brett politiskt stöd, i flygomställningen planeras för både elektrifierade plan och plan som drivs med fossilfria bränslen.
– Det är hög tid att vi prioriterar de investeringar som både ökar Arlandas kapacitet och förbereder flygplatsen för morgondagens fossilfria flyg. Swedavias bästa bedömning för närvarande är att en tredje parallellbana behöver finnas på plats runt 2035. För att det ska vara möjligt har planering och förberedelser av den långa och viktiga processen för ett nytt miljötillstånd påbörjats, skriver Jonas Abrahamsson, VD och koncernchef på Swedavia.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening