Foto: Swedavia/Brendan Austin

Swedavia: Flyget fortsätter återhämta sig efter pandemin

Swedavia meddelar att man fortsätter att genomföra sin nya kommersiella strategi med fokus på att erbjuda ett brett och prisvärt utbud av mat, dryck och shopping i en inspirerande miljö före resan.

Under det tredje kvartalet invigdes den första etappen av den nya ”Marknadsplatsen” på Stockholm Arlanda Airport, tillsammans med den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5. Detta satsning är avsedd att förbättra resenärernas upplevelse på Sveriges största flygplats.

Jonas Abrahamsson, VD för Swedavia, kommenterade: ”Vi fortsätter implementeringen av vår nya kommersiella strategi som fokuserar på ett brett och prisvärt utbud av mat, dryck och shopping i en miljö som inspirerar inför resan. Under det tredje kvartalet invigdes första etappen av nya Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport och tillsammans med den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5 bidrar detta till att skapa en bättre resenärsupplevelse än någonsin tidigare på Sveriges största flygplats.”

Samtidigt meddelade Swedavia att utbudet av destinationer och avgångar har stegvis ökat under perioden januari till september jämfört med samma period 2022, främst på Stockholm Arlanda Airport. Även om utbudet återhämtar sig, ligger det fortfarande på lägre nivåer jämfört med 2019, särskilt när det gäller interkontinentala direktlinjer.

Jonas Abrahamsson betonade vikten av att stärka Swedavias konkurrenskraft för att locka de flyglinjer som behövs för att fortsätta återhämtningen på svenska flygplatser. Swedavias kommersiella satsningar syftar till att sänka flygplatsavgifterna och därigenom förbättra konkurrenskraften. Han underströk också vikten av att granska den svenska flygskatten, som betraktas som konkurrenshämmande, inom detta sammanhang.

Annika Bröms slutar som VD på Destination Sigtuna

Näringsliv Näringslivschefen Annika Bröms meddelar sin avgång som VD för Destination Sigtuna efter endast 18 månader på posten: - Den kunskap, de insikter och de upparbetade och värdefulla kontakter som jag fått under tiden på besöksbolaget tar jag med mig i min roll som näringslivschef, säger Annika Bröms i ett uttalande.

Hyundai expanderar i Arlandastad

Näringsliv Hyndai expanderar sin verksamhet i Arlandastad: - Vi tror på platsens utveckling med sitt strategiska läge som passar våra behov. Vi ser fram emot att få utvecklas och expandera vår närvaro i våra lokaler, säger Jaehong Kim, President & CEO för Hyundai Motor Sverige.

Höjda avgifter pressar flygbolagen på Arlanda

Näringsliv Avgifterna för flygbolag har ökat markant sedan 2016, vilket gör flygtrafik dyrare. En genomgång visar att flera avgifter, som terminalavgiften på Arlanda, mer än fördubblats, vilket ökar kostnaderna för flygbolagen. Samtidigt har vissa avgifter, justerat för inflation, minskat.

Trots negativt halvårsresultat tror Arlandastad Group på vändning

Näringsliv Arlandastad Group ser ljusare på framtiden efter ökad aktivitet på marknaden under första halvåret 2024: – Aktiviteten på marknaden ökade under första halvåret, och vi planerar för en högre utvecklingstakt framöver. Åtgärder för att förbättra lönsamheten är fortsatt starkt prioriterade, säger Dieter Sand CEO, Arlandastad Group.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening