Foto: Swedavia/Brendan Austin

Swedavia: Flyget fortsätter återhämta sig efter pandemin

Swedavia meddelar att man fortsätter att genomföra sin nya kommersiella strategi med fokus på att erbjuda ett brett och prisvärt utbud av mat, dryck och shopping i en inspirerande miljö före resan.

Under det tredje kvartalet invigdes den första etappen av den nya ”Marknadsplatsen” på Stockholm Arlanda Airport, tillsammans med den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5. Detta satsning är avsedd att förbättra resenärernas upplevelse på Sveriges största flygplats.

Jonas Abrahamsson, VD för Swedavia, kommenterade: ”Vi fortsätter implementeringen av vår nya kommersiella strategi som fokuserar på ett brett och prisvärt utbud av mat, dryck och shopping i en miljö som inspirerar inför resan. Under det tredje kvartalet invigdes första etappen av nya Marknadsplatsen på Stockholm Arlanda Airport och tillsammans med den nya säkerhetskontrollen i Terminal 5 bidrar detta till att skapa en bättre resenärsupplevelse än någonsin tidigare på Sveriges största flygplats.”

Samtidigt meddelade Swedavia att utbudet av destinationer och avgångar har stegvis ökat under perioden januari till september jämfört med samma period 2022, främst på Stockholm Arlanda Airport. Även om utbudet återhämtar sig, ligger det fortfarande på lägre nivåer jämfört med 2019, särskilt när det gäller interkontinentala direktlinjer.

Jonas Abrahamsson betonade vikten av att stärka Swedavias konkurrenskraft för att locka de flyglinjer som behövs för att fortsätta återhämtningen på svenska flygplatser. Swedavias kommersiella satsningar syftar till att sänka flygplatsavgifterna och därigenom förbättra konkurrenskraften. Han underströk också vikten av att granska den svenska flygskatten, som betraktas som konkurrenshämmande, inom detta sammanhang.

Arlanda rankas som Europas punktligaste storflygplats

Näringsliv Swedavia redovisar ett fortsatt positivt resultat för årets tredje kvartal, med ökad nettoomsättning och förbättrat rörelseresultat. Bolaget uppger att efterfrågan på flygresor ökade både inrikes och utrikes, samtidigt som de kommersiella intäkterna steg.

Quality Hotel Arlanda XPO prisas för fjärde året i rad

Näringsliv Quality Hotel Arlanda XPO fortsätter att imponera i hotellbranschen. För fjärde året i rad har hotellet utsetts till Sweden’s Leading Conference Hotel av World Travel Awards, ett pris som hyllar framstående insatser inom turism och gästupplevelser världen över.

Terminal 5 blev Catwalk – Firade modevecka

Näringsliv Runt om i världen pågick modeveckor och så även på Sveriges största flygplats, Arlanda. Under fredagen förvandlades Terminal 5 till en stor catwalk för en dag när butikerna på flygplatsens nya Marknadsplats visade upp höstens mode för förbipasserande resenärer.