Foto: Swedavia/Peter Phillips

Swedavia: Därför behövs en fjärde bana

Tidigare i veckan gick Världsnaturfonden, WWF, ut och riktade kritik mot planer på en fjärde bana på Arlanda. Från Swedavias del poängterar man att inget är beslutat och att det bara är planeringsarbetet som startat.

WWF anser att Arlandas nuvarande banor kan användas även om Bromma läggs ner. Det finns dock planer för en fjärde bana och arbetet har startat med sikte på att eventuellt få till en bana till kring 2040, Bromma läggs även ner 2038 och har två miljoner resenärer per år idag.

För SVT Stockholm bemöter Swedavia kritiken som WWF riktat:
– Det är viktigt att komma ihåg att inga beslut ännu är fattade om en tredje parallellbana. Men med tanke på de långa ledtider för den här typen av investeringar så behöver vi börja planeringsarbetet redan nu skriver presschefen Robert Pletzin i ett uttalande till SVT.

Det handlar om en tredje parallellbana som ska byggas, anledningen till det är att trafiken är koncentrerad till morgonen och kvällen på Arlanda.
– Det är då de allra flesta vill resa och vi har redan idag tidvis utmaningar när det gäller kapaciteten under de tider trycket är som störst, uppger Pletzin för SVT.

Fortsatt klar majoritet kvinnor som vabbar

Nyheter Föräldrar i Sigtuna fortsätter att dela vabben ojämställt. Under de senaste tolv månaderna stod männen för 38 procent av alla vabbdagar i kommunen – den lägsta andelen på över tio år, enligt Försäkringskassan.

Många villor riskerar fuktskador vid kraftigt regn

Nyheter Allt fler småhus i Sigtuna och övriga Stockholms län visar tecken på klimatrisker som kan leda till skador vid extremväder. Enligt en ny sammanställning från If och Anticimex har mer än var fjärde villa i länet brister som kan göra dem sårbara vid exempelvis översvämning eller skyfall.

Hotfull man missade flyg

Blåljus En man som skulle resa iväg till Thailand från Arlanda fick ändra sina planer sedan han uppträtt hotfullt mot andra resenärer.