Så här såg det ut på Merkurigatan under måndagen.Foto: Insändarbild

Sopdilemmat fortsätter i Steninge

Merkurigatan i Steninge har fortsatta problem med överfulla kärl. märsta.nu rapporterade om den sanitära situationen där för ett år sedan: - I onsdags hade vi tömning delvis, men när ska de ta resten, undrar en av de boende.

Merkurigatan har haft problem med sophanteringen under en tid. Förra året rapporterade märsta.nu om saken och då skulle det ha lösts. I onsdags förra veckan ska det ha tömts på området enligt en av de boende som hört av sig till redaktionen. Men på måndagen var det överfulla kärl och sopor dumpades på kärlen.
– Jag som ensamhushåll betalar redan 700:- mera/år än när jag hade de minsta kärlet som tömdes varannan v. Det har aldrig varit sämre än när detta bolag tog över, skriver den boende i sms till redaktionen.

Sigtuna Vatten & Renhållning som ansvarar för att kärlen blir tömda uppger i mail till märsta.nu att situationen inte är ok på Merkurigatan:
– Vi från vår sida måste nu försöka åtgärda detta, så snart som det är möjligt.
Vårt uppdrag är att samla in hushållsavfall och transportera bort detta på ett säkert sätt. Vilket betyder att vi behöver se över byte av behållarna, då dessa inte klarar av de mängder hushållsavfall som uppkommer på Mercurigatan. Vi har påbörjat detta arbete, och kommer att samverka med fastighetsägaren med förslag på handlingsplan. Vi har hittat ett bättre och säkrare bottentömmande system som ska kunna fungera här, skriver Maria Nordmark, avfallsstrateg på Sigtuna Vatten & Renhållning i mail till märsta.nu

Maria Nordmark poängterar att Merkurigatans abonnenter å sin sida måste meddela när det är fullt i behållarna så att de kan ordna med extratömning:
– De kan inte bara slänga sopor utanför eftersom nedskräpning inte är lagligt.

Sedan januari förra året har en taxejustering gjorts, det innebär inte automatiskt att kärlen blir större enligt Maria Vikström Nordmark.
– Men, däremot så ska vi tillhandahålla kärl/antal kärl/tömningsfrekvens som är anpassade till våra abonnenters behov.
Ibland så blir det missar med storlekar och tömningsfrekvenser, och då ska vi tillsammans hitta den bästa lösningen. Vi från vår sida vill vi gärna se att abonnenterna sorterar ut förpackningar och mat – vilket skulle göra att antalet kärl eller storlek på kärl minskar – men även tömningsfrekvenserna.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.