Sju regioner, däribland Stockholm och Uppsala är överens om att bland annat stationsavgiften ska tas bort på Arlanda.
Den så kallade stationsavgiften för att kliva av vid Arlanda ska tas bort anser sju regioner i Mälardalsrådet. Däribland Uppsala och Stockholm. Avgiften grundas på statens avtal med Arlandabanan och därför behöver en förhandling inledas med A-train om att avveckla avgiften uppger Mälardalsrådet i ett pressmeddelande. – Arlandas utveckling är avgörande för Stockholm-Mälardalen. För våra band till omvärlden såväl som för omvärldens band till oss. Till utvecklingen framåt krävs både en utvecklad infrastruktur på flygplatsen liksom till och från den. Staten måste här undanröja hinder och statliga straffavgifter på hållbart kollektivtrafikresande, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalsrådet.
Mälardalsrådet har varit remissinstans för utredningen ”Arlanda flygplats – en plan för framtiden” och man vill bland annat se utvecklad kollektivtrafik och mer effektiv infrastrukturanvändning. Förbindelserna ska bli bättre mellan Arlanda och Mälarregionens större stöder.
Politik Kommunledningen presenterade på torsdagen sitt förslag till mål och budget för 2026. Förslaget innehåller bland annat satsningar på skola, omsorg, trygghet och folkhälsa samt en skattesänkning för andra året i rad.
Notiser En brand bröt ut i ett pannrum i ett bostadshus i Wenngarn under natten mot onsdag. Ingen person skadades, men rök spreds till flera av lägenheterna.
Nyheter Sigtuna kommun placerar sig på plats 138 av landets 290 kommuner i årets Hjärtstartarindex. Trots att antalet registrerade hjärtstartare har ökat till 146 innebär det en försämring jämfört med tidigare år, enligt Hjärt-Lungfonden.
Nyheter En man döms till villkorlig dom och böter på 10 000 kronor efter att ha gått bakom säkerhetskontrollen på Arlanda – utan att vara i tjänst, rapporterar Expressen.
Nyheter VR Sverige har vunnit upphandlingen och tar över driften av Mälartåg från december 2026. Kontraktet gäller i åtta år med möjlighet till förlängning. Beslutet meddelades den 8 oktober och beställare är Mälardalstrafik, som ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.