Foto: Pressbild

SJ lägger ner Uppsalapendeln

SJ kommer att avsluta sin regionaltrafik mellan Stockholm och Uppsala från och med 15 december 2024, på grund av svårigheter att konkurrera med skattesubventionerad trafik från Mälardalstrafik och SL.

Mälardalstrafik har ökat sina avgångar på sträckan, vilket har gjort det ekonomiskt ohållbart för SJ att fortsätta sina tjänster, trots olika försök att förbättra lönsamheten.

”Det känns väldigt tråkigt att behöva lämna, men det går inte att konkurrera med skattefinansierad trafik. Vi förlorar över 50 miljoner per år på den här sträckan och måste göra något åt det,” säger SJs vd Monica Lingegård.

SJ har under 2024 fört dialog med Mälardalstrafik för att hitta en lösning, men utan framgång. ”Trots att vi utvärderat och genomfört många olika satsningar för att öka resandet och därmed intäkterna, är det inte möjligt att få vår trafik lönsam när den bedrivs parallellt med ett skattesubventionerat utbud,” förklarar SJs affärschef Jan Kyrk.

Mälardalstrafiken kommer nu att ta över SJs avgångar för att upprätthålla nuvarande nivå av trafik. Det är dock endast regionaltrafiken på sträckan Stockholm-Uppsala som SJ slutar köra. SJ fortsätter att satsa på andra linjer som Stockholm-Västerås-Örebro-Skövde-Göteborg och Linköping-Stockholm-Gävle-Ljusdal, där nya regionaltåg nu konstrueras och SJs dubbeldäckare (X40) upprustas.

upphandlingen av bolt

Oklart om Bolt-domen överklagas

Nyheter Det är ännu oklart om Sigtuna kommun kommer överklaga Förvaltningsrättens dom om att Bolt inte får vara med i upphandlingen.

VR kommer köra åt Mälardalståg från december 2026

Nyheter VR Sverige har vunnit upphandlingen och tar över driften av Mälartåg från december 2026. Kontraktet gäller i åtta år med möjlighet till förlängning. Beslutet meddelades den 8 oktober och beställare är Mälardalstrafik, som ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.