Foto: Pressbild

Sigtuna Deli köps upp av Food Alliance

Food Alliance har nyligen tagit ett betydande steg i riktning mot att forma matindustrins framtid genom att slutföra sina första två företagsförvärv sedan företagets start. Dessa förvärv, som inkluderar Sigtuna Delikatesser AB och Fine Foods Sweden AB, markerar en historisk milstolpe och stärker Food Alliance's position som en ledande aktör inom branschen.

De två förvärven öppnar dörren till en spännande framtid för Food Alliance, med fokus på förnyad tillväxt och innovation. Sigtuna Delikatesser AB, känd för varumärket Sigtuna Deli och dess produktion av tunnbrödschips och surdegskex, samt Fine Foods Sweden AB, som är kända för sina produkter som Crumbles med Västerbottensost®, Twists och Pepparkakscrumbles, är de två företagen som nu är en del av Food Alliance-familjen.

Ola Eklund, ägare och grundare av Food Alliance, uttrycker sin imponering över de två förvärven: ”Sigtuna Delikatesser och Fine Foods är två välskötta företag med en känsla för kvalitet och effektivitet inom produktion och försäljning. Vi är imponerade av bolagens utveckling och vi ser stora möjligheter att växa företagen genom produktutveckling, nya produkter samt på nya marknader.”

Food Alliance har en tydlig vision att forma matindustrins framtid genom partnerskap och samarbete. Genom att erbjuda expertis och resurser för att förbättra operativa processer, driva produktutveckling och utforska nya marknader, tar de en aktiv roll i att driva branschen framåt.

Dessa förvärv öppnar upp möjligheter för spännande innovationer och en ökad närvaro på marknaden för Food Alliance, och de är fast beslutna att vara en ledande kraft inom matindustrin i framtiden.

Elever får prova på byggyrken vid Arlanda

Näringsliv Den 17–18 september hålls en yrkesmässa på Byggbranschens säkerhetspark vid Arlanda, dit omkring 400 elever från årskurs 8 och 9 är inbjudna. Under två dagar får eleverna testa på olika yrken inom samhällsbyggnadssektorn genom 11 stationer bemannade av yrkesverksamma.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.

Stor fastighetsaffär i Sigtuna

Näringsliv En fastighetsaffär har genomförts i Sigtuna och Knivsta. Arnolds Vingar AB har sålt ett bestånd bestående av fyra bostadsfastigheter, en förskola och en kontorsfastighet till CJE Förvaltnings AB. Totalt omfattar affären 3 500 uthyrbara kvadratmeter i centrala lägen.

Märsta Förenade testar eldriven lastbil

Näringsliv Märsta Förenade är med i ett nytt pilotprojekt tillsammans med Heidelberg Materials Ballast Sverige. Nu ska en helt eldriven lastbil köra grus och krossmaterial mellan täkten i Riksten och kunder i Stockholm, både dag och natt.

Gårdsförsäljning gav lyft för First Distillery

Näringsliv Sedan den 1 juni är gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För First Distillery vid Wenngarns slott i Sigtuna har förändringen redan gett märkbara resultat. Omsättningen har ökat med omkring 30 procent under sommaren.

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.