Sigtunabon Annika Bröms, regionchef på Svenskt NäringslivFoto: Pressbild/Svenskt Näringsliv

Sigtuna avancerar på näringslivsranking

Sigtuna kommuns företagsklimat tar ett kliv upp på Svenskt Näringslivs årliga ranking.

Sigtuna kommun placerar sig på plats 47 i Svenskt Näringslivs årliga ranking, ett kliv med 12 placeringar sedan 2018.
– Sigtuna har en uttalad strategi att bli mer näringslivsvänliga. Kommunen har nu bland annat öppnat upp för att inom ramen för Lagen om Valfrihetssystem, LOV, tillåta privata aktörer inom hemtjänsten, vilket är mycket positivt. För att Sigtuna ska kunna mäta sig med de bästa måste en kulturförändring till, där målet är att bli mer serviceinriktad i sitt myndighetsutövande, kommenterar Annika Bröms, regionchef, Svenskt Näringslivs Stockholm.

Solna toppar dock rankingen för tolfte året i rad. Sollentuna är tvåa i länet på plats fem, Väsby tappar från plats fyra till 11 men är trea i länet. Även en annan grannkommun, Upplands-Bro, ligger i toppen på plats 16. Sigtuna är först på tionde plats i länet. Länets sämsta företagsklimat finna i Södertälje som är på plats 208. Vallentuna har klivit upp 58 platser till plats 75.
– Vi har mätt företagsklimatet i Sveriges kommuner i 20 år. Under den tiden har vi kunnat se stora förbättringar och arbetet med företagsklimatet står högt upp på många kommuners agenda. I de mest framgångsrika kommunerna finns en kultur som genomsyrar hela organisationen. Solna stad är tydlig med att företagen är viktiga. Det märker företagen, de blir lyssnade på och får information som är viktig för dem, säger Annika Bröms, regionchef, Svenskt Näringsliv.

30 000 företag har svarat på årets enkät som genomfördes mellan januari och april av Demoskop på uppdrag av branschorganisationen Svenskt Näringsliv. Rankingen baserar sig till två tredjedelar på det som framkommer från enkätundersökningarna, en tredjedel är statistiska faktorer.

Designbutik nytt tillskott i Marknadsplatsen på Arlanda

Näringsliv Det danska designhuset Illums Bolighus har nu slagit upp portarna på Stockholm Arlanda Airport. Butiken blir vårens sista tillskott på flygplatsens nya Marknadsplats i Terminal 5 – ett område som nyligen blev utsedd till Årets kommersiella plats 2025 av branschorganisationen NCSC.

Exklusiva Fredmans har öppnat på Arlanda

Näringsliv Arlandas nya Marknadsplats i Terminal 5 fortsätter att växa. Nu har Fredmans öppnat sin nya butik i avgångshallen – en destination i sig för resenärer med intresse för klockor, smycken och modeaccessoarer.

Lüttgenau och Askervall prisas av Företagarna

Näringsliv Vid ett evenemang på Hotell Kristina har Företagarna Sigtuna utsett Årets Företagare och Årets Unga Företagare 2025. Utmärkelserna går till entreprenörer som med driv och nytänkande bidrar till det lokala näringslivets utveckling.

Arlanda prisas för Årets kommersiella yta

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport har utsetts till vinnare i kategorin ”Årets kommersiella yta < 25 000 m²” vid NCSC Awards, en tävling som arrangeras av branschorganisationen Nordic Commercial Spaces & Communities (NCSC).

Vy lanserar elbusslinje till Arlanda

Näringsliv Vy Flygbussarna blir först i Sverige med att starta en kommersiell elbusslinje mellan Cityterminalen i Stockholm och Arlanda flygplats – helt utan offentligt stöd. Satsningen inleds i maj 2025 som ett sommarprojekt och kan på sikt bli en del av företagets ordinarie trafik.

Benjamin Ingrosso nytt ansikte i Wall of Fame

Näringsliv Artisten och låtskrivaren Benjamin Ingrosso har tagit plats i porträttgalleriet Welcome to my hometown i Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport. Under onsdagen avtäcktes hans porträtt vid en ceremoni där både flygplatsledning, media och resenärer deltog.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening