Debattörerna David Lundqvist och Lars WedénFoto: Insändarbild

Satsa på Arlanda – utan nya rullbanor!

I maj i fjol framförde vi, att en fördubbling av flygverksamheten på Arlanda inte kommer att inträffa. Vi menade att man måste räkna med en rejäl minskning av det flygresande som står för den allra största volymen – ca 80 procent – privatresorna.

Svenskar som hittills inte insett den stora klimateffekt deras flygresor medför, kommer att i stigande utsträckning bli medvetna om detta. Och det hade redan börjat synas i den månatliga passagerarstatistiken. Vår slutsats var att en fjärde rullbana på Arlanda inte bör byggas, eftersom det skulle innebära ett helt onödigt slöseri med skattemedel.

Statistiken för helåret 2019 visar en rejäl passagerarnedgång för Swedavias flygplatser. För Arlandas del var tappet 4 procent för utrikesflyget och 8 procent för inrikes. Siffrorna för januari 2020 – som bara minimalt kan ha påverkats av Corona-epidemin – visar en fortsatt trend: -4 resp -12 procent jämfört med föregående år.

Det dokument som förespråkarna av utbyggnad av en fjärde Arlanda-rullbana bygger sina resonemang på är Draft Masterplan Arlanda från 2017. Där förutses en jämn, årlig ökning med 4 procent av Arlandas passagerarantal. Med det antagandet skulle passagerarantalet 2019 på Arlanda ha varit 28,8 miljoner. Utfallet blev 25,6 miljoner. ”Bortfallet” i förhållande till planens förutsägelse blev alltså 3,2 miljoner eller 11 procent. Denna trend kommer sannolikt att fortsätta år för år. Gapet mellan ”plan” och verklighet kommer att bli allt större.

Detta styrks av expertis. En artikel i nättidningen TravelNews (2020-02-10) har rubriken ”Flyget kommer att fortsätta att minska under lång tid”. Där för skribenten in ett ytterligare skäl till att den påbörjade nedgången kommer att fortsätta, nämligen att flygbolagen har börjat minska sitt utbud och kommer att fortsätta att göra det. Man kommer helt enkelt att sälja färre flygbiljetter.

I december förra året kom dessutom en rapport från en expert som WWF anlitat för en analys av Arlandas kapacitet. Experten konstaterar att Arlanda kan ta över Brommas flygtrafik utan en fjärde bana.

De krafter som ändå driver på för byggandet av en fjärde rullbana på Arlanda utgår fortfarande på den antagna, stigande passagerarkurvan, alltså 40 miljoner passagerare 2040. Ett överordnat mål tycks vara att Arlanda ska vara ”Nordens ledande flygplats”, till vilken nytta detta nu ska vara för Sveriges skattebetalare.

När underlaget tryter för en fjärde rullbana, tillförs nu nya argument. Från Swedavia framförs (Dagens industri 2020-01-14) att speciella förhållanden gäller Arlanda. Här nämns omställningen till fossilfritt flygbränsle (som kommer att ha en marginell effekt på klimatskadan under den kommande 30-årsperioden), en tydlig peakstruktur (morgon och eftermiddag/kväll – som knappast är unik för Arlanda) mixen av snabba och långsamma flygplan samt utvecklingen mot eldrivna plan (som i bästa fall endast skulle påverka korta flygningar och knappast i närtid). Detta skulle alltså vara faktorer som – utöver antagandet om 40 miljoner passagerare 2040 – motiverar att en fjärde rullbana byggs.

Vi finner hela detta nytillkomna resonemang krystat. Låt oss komma ihåg att Europas största flygplats – Heathrow – med mångdubbelt fler passagerare och flygplansrörelser nyligen bromsat sin plan att öka från två till tre rullbanor. Och häromdagen kom dessutom ett utslag från the U. K. court of appeal, som stoppar byggandet av en tredje rullbana med motiveringen att en sådan utbyggnad inte är förenlig med Paris-klimatavtalet.

Nej – skrota planerna på ytterligare rullbanor på Arlanda, men satsa på förbättring och utbyggnad av Arlanda-området som nationellt järnvägs- och vägnav med optimerad kollektivtrafik och ökat hotell-, handels- och serviceutbud.

  • Lars Wedén, fristående liberal debattör, Sigtuna
  • David Lundqvist, fristående S-debattör, Märsta

Äntligen kollektivtrafik i egen regi – ett viktigt första steg

Insändare Tisdagen den 23 september klubbade trafiknämnden beslutet att Sigtuna- och Upplands-Väsbys bussavtal skulle övertas i egen regi. Det är ett historiskt beslut som vi i Vänsterpartiet i Sigtuna kommun varmt välkomnar. Vänsterpartiet har länge drivit frågan om en kollektivtrafik i egen regi där vi har kontroll och rådighet över alla dess led och nu är vi äntligen på väg!

Stå upp för äldre kvinnors trygghet

Insändare När en kvinna i 90-årsåldern i Skåne nyligen utsattes för grovt våld blev det ännu en påminnelse om att även äldre kvinnor drabbas av dödligt våld i nära relationer. Samtidigt vet vi att våld och kränkningar också kan förekomma i äldreomsorgen.

Sigtunas kommuninvånare är inga labbråttor

Insändare Styret i Region Stockholm, bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet med stöd av Vänsterpartiet, har kommit överens om att SL ska köra bussar i Sigtuna kommun i egen regi. Detta riskerar att göra vår busstrafik sämre och dyrare, med färre avgångar.

kyrkovalet

På söndag kan du och fem miljoner andra gå och rösta i kyrkovalet

Insändare Det spelar roll för hela samhället vad kyrkan säger och gör. Svenska kyrkan har över 20 000 anställda – det spelar roll vem som ansvarar för arbetsgivarfrågorna.Svenska kyrkan förvaltar stora mängder fastigheter och skog – det spelar roll vilken syn på miljön som beslutsfattarna har.

Glöm inte bort tillväxten i valprogrammet

Insändare Med ett år kvar till valet arbetar Sigtunas lokala partiavdelningar intensivt med sina valprogram. Fokus ligger ofta på väljarnära frågor som skola, vård, omsorg, badhus eller cykelvägar. Ambitionen är att erbjuda ett smörgåsbord av löften som väljarna tycker verkar tilltalande. Men utan en förståelse för tillväxt riskerar dessa löften att bli tomma ord.

Ditt engagemang behövs i lokalpolitiken

Insändare Avfallsdumpning i naturen, höga hyror, kriminalitet, brister i skolan… Vad upprör och engagerar just dig? Att lyfta sina åsikter vid fikabordet eller på sociala medier ligger nära till hands, men ditt engagemang behövs också i vår lokala demokrati!

Dålig politik ger för få sommarjobb

Insändare I sommar har endast 121 ungdomar i gymnasieåldern fått sommarjobb via kommunen. Totalt finns det ca 2700 ungdomar i åldern 16-19 år och en stor andel av dem har gått arbetslösa hela sommaren. Det är sorgligt.

Skolan är viktigast för Liberalerna

Insändare Nu fylls våra skolor återigen med förväntansfulla barn. Här ska nya drömmar födas, klassresor startas och vår gemensamma framtid formas. För Liberalerna är det självklart att allt börjar med en riktigt bra skola – och arbetet sker både nationellt och lokalt här i Sigtuna kommun.

Sverigekortet gör resande tillgängligt för fler

Insändare Sommarsverige bjuder på något för alla. Från Ystad till Haparanda, från Stockholm till Göteborg kryllar det av smultronställen med natur, kultur och allt däremellan. Många svenskar vill se sig om i vårt vackra land - men höga priser på bussar och tåg gör möjligheterna begränsade för många.

Ingen ska lämnas ensam i hederns skugga

Insändare Sommarlovet ska vara en tid av frihet, inte en period av oro och rädsla. Ändå förs varje år barn och unga från Sverige för att könsstympas eller giftas bort mot sin vilja. Vissa återvänder aldrig till skolstarten.

Den moderatledda kommunledningen blundar för ungdomarnas verklighet!

Insändare Den moderatledda kommunledningen blundar för ungdomarnas verklighet! Unga i Sigtuna kommun har idag svårt att få jobb. Men istället för att agera väljer den moderatledda kommunledningen att blunda för verkligheten genom att prioritera skattesänkningar före våra ungdomars framtid. Vi vill istället införa en sommarjobbsgaranti för samtliga ungdomar i årskurs nio och på gymnasiet.

Arlandautredaren – Norman – har både rätt och fel!

Insändare Helt rätt har han när det gäller att förhandla bort stationsavgiften på 149:- till A-train som omöjliggör resande för de flera tusental som arbetar dagligen på själva flygplatsen, andra flygrelaterade jobb eller andra verksamheter inom det vidare Arlandaområdet.