Så vill kommuninvånare förändra strandpromenaden

Många har tyckt till om strandpromenaden i Sigtuna och under 2021 och 2022 kommer kommunen att starta ett åtgärdsprogram.

Under året har Sigtuna kommun genomfört ett dialogarbete där man kunnat tycka till om Strandpromenaden. Strandpromenaden är en av kommunens mest välbesökta platser och en turistattraktion. Varma sommardagar både grillas, solas, leks och cyklas det där.

Dialogprojektet har lockat många synpunkter från kommuninvånare. Många anser att kanotbanan ska plockas bort, likaså stolparna. Det är för fult, används aldrig skriver de flesta. Istället vill man se en sandstrand, kallbadhus, en brygga ut som man kan bada från med mera. Men just kanotbanan har upprört många:
– Hur kunde den ens få bygglov, skrev en person.

Utöver att kanotbanan ska bort vill man se en lösning för promenaden som det idag samsas både fotgängare och cyklister på. Dessutom är det en träningsplats så det springs samt att bänkarna används som redskap.

Vad man vill se är en lekplats, att det stora dasshuset plockas bort då det luktar illa och är fult, skapa en badbrygga och anlägg badplats. Genomförandet av en del åtgärder kommer pågå under 2021 och 2022.

Här kan du läsa om alla synpunkter

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.