Foto: Pressbild/Fortum

Så mycket ton koldioxid släpps ut i Sigtuna

Industrins utsläpp minskade långsamt under 2023, visar Naturvårdsverkets nya siffror. Den största utsläpparen i kommunen är Bristaverket.

Enligt färska data från Naturvårdsverket som Newsworthy sammanställt minskade industriutsläppen i Sverige under 2023, men i en långsam takt. Minskningen var mindre än året innan och visade stora lokala variationer.

Sammanlagt minskade landets industriutsläpp med 2,4 procent förra året jämfört med 2022. Trots att utsläppen fortfarande ligger under nivåerna före pandemin, har minskningstakten avtagit. Året innan var minskningen 4,4 procent enligt data från de stora utsläpparna som omfattas av EU:s utsläppshandel.

I Sigtuna kommun är Stockholm Exergi med Bristaverket, Block 1, den största industriella utsläpparen av växthusgaser. Anläggningen släppte ut omkring 89 000 ton koldioxid under förra året.

I Stockholms län som helhet minskade industriutsläppen av växthusgaser under 2023, efter en tidigare ökning. Industrin i Stockholm släppte ut omkring 736 000 ton koldioxid under förra året, vilket är åtta procent mindre än året innan. Stockholm Exergi, med Högdalenverket och elva andra anläggningar, stod för en stor del av länets totala utsläpp, även om deras utsläpp minskade något jämfört med tidigare år.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.