Så många skiljer sig i kommunen

Drygt två procent av alla äktenskap slutar i skilsmässa enligt nya siffror.

Sigtuna kommun hör till topp 5 när det gäller äktenskap som slutar i skilsmässa, 2 procent av alla äktenskap slutar nämligen i skilsmässa och äktenskap varar i snitt 10 år.
– Det är tydligt att äktenskapen är betydligt kortare i snitt i Stockholm jämfört med mindre städer. Vad det beror är förstås svårt att sia om, men det är nog ingen vild gissning att det korrelerar med möjligheterna att hitta en ny partner, säger Jakob Nordström, VD hos Lavendla Begravning & Juridik.

Toppar listan över skilsmässor gör sundbybergsborna 2,74 procent följt av botakyrkabor på 2, 38 procent. I länet är det i Danderyd man ska bo om man vill minska risken för att äktenskapet ska sluta i skilsmässa. Där är det drygt en procent som skiljer sig och äktenskapet varar i 14,1 år.
– Äktenskapen i Sverige har enligt statistiken varit betydligt längre i perioder av lågkonjunktur och pandemi. Om det är en slump eller beror på att det är ekonomiskt tufft att skilja sig är svårt att veta med säkerhet, men statistiken visar att det finns en viss koppling, säger Jakob Nordström, VD hos Lavendla Begravning & Juridik.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.