moderat_pan_nov
Foto: Daniel Asplund/Swedavia

Så många reste från Arlanda i oktober

Arlandas resande ökar men är en bit ifrån nivåerna före pandemin fortfarande.

centrum_artikel_host

Under höstlovet har resandet tagit fart på både Arlanda och andra av Swedavias flygplatser. Totalt under hela oktober har Arlanda noterat drygt 1,8 miljoner resenärer, varav 1,5 var utrikestrafik och resterande inrikes. Dock finns det orosmoln på himlen i och med läget i världsekonomin:
– Det är uppenbart att vi trots ett osäkert konjunktur- och omvärldsläge fortsätter att prioritera att resa och det personliga mötet – såväl privat som i jobbet. På längre sikt kan orosmolnen förstås komma att påverka efterfrågan på resor, men det är effekter som vi än så länge inte har märkt av. Tvärtom hade vi på Arlanda i samband med höstlovet flera dagar med de mest reseintensiva dagarna hittills i år. I säkerhetskontrollen på flygplatsen var läget fortsatt stabilt med normaliserade väntetider för säsongen och för närmare nio av tio passagerare vad den under 10 minuter, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Jonas Abrahamsson berättare vidare att arbetet pågår med att stärka tillgängligheten runt om i landet vilket ger utdelning för flygplatserna.
– Det är glädjande och viktigt att våra flygbolag satsar på den svenska marknaden. Sammantaget har vi nu återhämtat ca 80 procent av destinationerna på våra flygplatser jämfört med före pandemin och motsvarande 90 procent på Arlanda. Flertalet av destinationerna är dessutom helt nya, säger Jonas Abrahamsson.

Bland satsningarna finns Finnairs linje till Doha i Qatar och Ryanair satsar på fem linjer från Arlanda. Just nu är resandet 19 procent lägre än pandeminivåer.

Nya food hall får pristak

Näringsliv I vad som beskrivs som en största kommersiella satsningen på Arlanda någonsin kommer det att finnas en food hall: - Resenären ska enkelt kunna ta del av ett varierat matutbud med smaker från olika delar av världen och utbudet ska tillgodose alla de olika typer av behov som resenärerna kan tänkas ha oavsett tid på dygnet, berättar Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och försäljning, på Swedavia.

advent_kyrka_helsida
connys_helsida

Stort intresse för julmarknaden

Näringsliv Sigtuna Julmarknad startar igen söndag 27:e november och intresset uppger vara stort efter pandemin: - Det har varit ett väldigt högt tryck på årets marknadsplatser. Det är så roligt att se hur uppskattad och efterlängtad marknaden fortsätter att vara av både knallar och besökare, säger Annica Jansson, vd Destination Sigtuna.

Norwegian storsatsar på Arlanda i sommar

Näringsliv I Norwegians sommarprogram finn ett 50-tal linjer från Arlanda: - Vi är glada över att kunna presentera ett gediget program för nästa sommar. Förra sommarsäsongen visade på en stor reslust i de nordiska länderna och vi förväntar att den trenden fortsätter under 2023, säger Magnus Maursund, Norwegians koncerndirektör för Network, Pricing & Optimisation.

agy_oppethus
vintermarknad_helsida
pantamera_avc_helsida
centrum_host_helsida
defacto_helsida
moderat_pan_helsida

Näringslivsmässa arrangeras i december

Näringsliv Sigtuna kommun bjuder in till en ny näringslivsmässa i Scandinavian XPO i december: - Vi vill kunna erbjuda ett av Sveriges bästa företagsklimat. Det kan vi bara få genom att ha en bra dialog och kontakt med våra företag, säger Annika Bröms, näringslivschef i Sigtuna kommun.

julmarknad_2022
dackskifte_helsida

Sigtuna kommuns företagsklimat fortsätter neråt

Näringsliv Svenskt Näringsliv rankar Sigtunas företagsklimat på plast 81 i landet av 290 kommuner: - Förändringarna sedan förra året är överlag små i Sigtuna. De tydligaste förbättringarna kan vi se i kommunens upphandling och i konkurrens från kommunens verksamheter, säger Olle Karstorp, regionchef Svenskt Näringsliv Stockholm.

Skincity har flyttat in i nya lokaler i Rosersberg

Näringsliv Ett år efter att spadtaget tagits för Skincity har företaget nu flyttat in: - Med bra planering och förberedelser, lyckades vi packa ner det gamla lagret efter stängning den 19:e juli. Under den 20:e juli, som för övrigt var årets varmaste dag, jobbade alla hårt med att få upp samtliga 70.000 produkter på hyllorna, för att vi sedan dagen därpå skulle kunna serva kunderna som vanligt, säger VD Sofie Jacobsson, Head of Supply Chain & Customer Service.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Förening

Julen 2021

Valet 2022

kyrka_outsider_advent
dackskifteoutsider
marknaden_outsider
swedol_outsider
connys
pantamera_out
vintermarknad_outsider
ridskola_2020_outsider
centrum_outsider_host
nrh