Foto: Daniel Asplund/Swedavia

Så många reste från Arlanda i oktober

Arlandas resande ökar men är en bit ifrån nivåerna före pandemin fortfarande.

Under höstlovet har resandet tagit fart på både Arlanda och andra av Swedavias flygplatser. Totalt under hela oktober har Arlanda noterat drygt 1,8 miljoner resenärer, varav 1,5 var utrikestrafik och resterande inrikes. Dock finns det orosmoln på himlen i och med läget i världsekonomin:
– Det är uppenbart att vi trots ett osäkert konjunktur- och omvärldsläge fortsätter att prioritera att resa och det personliga mötet – såväl privat som i jobbet. På längre sikt kan orosmolnen förstås komma att påverka efterfrågan på resor, men det är effekter som vi än så länge inte har märkt av. Tvärtom hade vi på Arlanda i samband med höstlovet flera dagar med de mest reseintensiva dagarna hittills i år. I säkerhetskontrollen på flygplatsen var läget fortsatt stabilt med normaliserade väntetider för säsongen och för närmare nio av tio passagerare vad den under 10 minuter, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Jonas Abrahamsson berättare vidare att arbetet pågår med att stärka tillgängligheten runt om i landet vilket ger utdelning för flygplatserna.
– Det är glädjande och viktigt att våra flygbolag satsar på den svenska marknaden. Sammantaget har vi nu återhämtat ca 80 procent av destinationerna på våra flygplatser jämfört med före pandemin och motsvarande 90 procent på Arlanda. Flertalet av destinationerna är dessutom helt nya, säger Jonas Abrahamsson.

Bland satsningarna finns Finnairs linje till Doha i Qatar och Ryanair satsar på fem linjer från Arlanda. Just nu är resandet 19 procent lägre än pandeminivåer.

Elever får prova på byggyrken vid Arlanda

Näringsliv Den 17–18 september hålls en yrkesmässa på Byggbranschens säkerhetspark vid Arlanda, dit omkring 400 elever från årskurs 8 och 9 är inbjudna. Under två dagar får eleverna testa på olika yrken inom samhällsbyggnadssektorn genom 11 stationer bemannade av yrkesverksamma.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.

Stor fastighetsaffär i Sigtuna

Näringsliv En fastighetsaffär har genomförts i Sigtuna och Knivsta. Arnolds Vingar AB har sålt ett bestånd bestående av fyra bostadsfastigheter, en förskola och en kontorsfastighet till CJE Förvaltnings AB. Totalt omfattar affären 3 500 uthyrbara kvadratmeter i centrala lägen.

Märsta Förenade testar eldriven lastbil

Näringsliv Märsta Förenade är med i ett nytt pilotprojekt tillsammans med Heidelberg Materials Ballast Sverige. Nu ska en helt eldriven lastbil köra grus och krossmaterial mellan täkten i Riksten och kunder i Stockholm, både dag och natt.

Gårdsförsäljning gav lyft för First Distillery

Näringsliv Sedan den 1 juni är gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För First Distillery vid Wenngarns slott i Sigtuna har förändringen redan gett märkbara resultat. Omsättningen har ökat med omkring 30 procent under sommaren.

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.