Foto: Genrebild/SAS

Så drabbades SAS av strejken

SAS som har en stor del av Arlandas flygtrafik drabbades rejält i samband med pilotstrejken.

Varje dag var det ett 100-tal avgångar till och från Arlanda som ställdes in på grund av pilotstrejken. Nu kommer facit för SAS, antalet passagerare minskade med 14,5 procent i april och flygkapaciteten med nästan lika mycket. Dock innebar en högre kabinfaktor på de flygningar som inte påverkades av strejken till en ökning av enhetsintäkterna med 8,6 procent. Under pilotstrejkens fem första dagar ställdes 2800 flygningar in med SAS och 270 000 resenärer drabbades.
– Jag beklagar verkligen att våra kunder drabbades av pilotstrejken och inte kunde resa som planerat. Även om väldigt många kollegor på SAS har arbetat dag och natt för att hjälpa drabbade resenärer, är jag medveten om att vi inte lyckades hjälpa alla i denna svåra situation. Nu när strejken är över, kommer vi att göra vårt yttersta för att återuppbygga förtroendet hos våra kunder. När vi närmar oss sommarsäsongen ser vi fram emot att välkomna resenärerna ombord på våra flygningar till befintliga och nya destinationer, säger Rickard Gustafson, VD för SAS, i ett pressmeddelande.

SAS har över 30 miljoner passagerare årligen och har 800 flygningar per dag på 272 linjer till 125 destinationer i Skandinavien, Europa, USA och Asien.

Quality Hotel Arlanda XPO prisas för fjärde året i rad

Näringsliv Quality Hotel Arlanda XPO fortsätter att imponera i hotellbranschen. För fjärde året i rad har hotellet utsetts till Sweden’s Leading Conference Hotel av World Travel Awards, ett pris som hyllar framstående insatser inom turism och gästupplevelser världen över.

Terminal 5 blev Catwalk – Firade modevecka

Näringsliv Runt om i världen pågick modeveckor och så även på Sveriges största flygplats, Arlanda. Under fredagen förvandlades Terminal 5 till en stor catwalk för en dag när butikerna på flygplatsens nya Marknadsplats visade upp höstens mode för förbipasserande resenärer.