Foto: Swedavia

Företag betonar Arlandas roll för Stockholms framtida konkurrenskraft

En ny mätning från Stockholms Handelskammare visar att företagens framtidstro i regionen är försiktigt positiv – och att Arlanda pekas ut som en nyckelfaktor för att Stockholm fortsatt ska kunna konkurrera som internationell stad.

Undersökningen, som genomfördes i april inom ramen för Handelskammarens återkommande analys Status Sthlm, visar att företag i Stockholms- och Uppsalaregionen ser behovet av ökad trygghet, fler bostäder och bättre integration. Men särskilt lyfts Arlandas utveckling som en ännu starkare global knutpunkt.
– Stockholm är på många sätt en av Europas bästa huvudstäder, men för att behålla den positionen måste vi ta itu med de hinder som företagen möter i sin vardag, säger Fredrik Erfelt, näringspolitisk chef på Stockholms Handelskammare.

Han beskriver läget som ljusare än under de senaste åren och menar att trenden från föregående mätning i december håller i sig, samtidigt som oron minskat något.

Undersökningen bygger på svar från 420 företag och genomfördes i samarbete med Demoskop mellan den 7 och 21 april 2025.

Arlanda rankas som Europas punktligaste storflygplats

Näringsliv Swedavia redovisar ett fortsatt positivt resultat för årets tredje kvartal, med ökad nettoomsättning och förbättrat rörelseresultat. Bolaget uppger att efterfrågan på flygresor ökade både inrikes och utrikes, samtidigt som de kommersiella intäkterna steg.

Quality Hotel Arlanda XPO prisas för fjärde året i rad

Näringsliv Quality Hotel Arlanda XPO fortsätter att imponera i hotellbranschen. För fjärde året i rad har hotellet utsetts till Sweden’s Leading Conference Hotel av World Travel Awards, ett pris som hyllar framstående insatser inom turism och gästupplevelser världen över.

Terminal 5 blev Catwalk – Firade modevecka

Näringsliv Runt om i världen pågick modeveckor och så även på Sveriges största flygplats, Arlanda. Under fredagen förvandlades Terminal 5 till en stor catwalk för en dag när butikerna på flygplatsens nya Marknadsplats visade upp höstens mode för förbipasserande resenärer.