Optimism hos Norwegian efter starkt avslut på 2023

Norwegian med bas på Arlanda rapporterar om starka siffror för december 2023 och även helåret vilket leder till optimism för 2024.

Norwegian avslutade 2023 med imponerande siffror, registrerande över 20 miljoner passagerare under året, en markant ökning med 16 procent jämfört med föregående år. December månad bidrog till denna siffrorna med en passagerarvolym på över 1,3 miljoner, med kabinfaktorn stigande till 83,6 procent, en betydande ökning med sex procentenheter jämfört med december 2022.

Geir Karlsen, koncernchef för Norwegian, uttryckte sin tillfredsställelse med den stigande kabinfaktorn och noterade att den positiva bokningstrenden från 2023 förväntas fortsätta in i 2024. ”Vi ser nu att många passar på att boka resor under den pågående nyårskampanjen”, kommenterade Karlsen.

Under december månad transporterade Norwegian 1 308 441 passagerare, nära nivån från samma period föregående år. Kapaciteten mättes till 2 013 miljoner säteskilometer, en minskning med fem procent jämfört med 2022, medan den faktiska passagerartrafiken (RPK) uppgick till 1 684 miljoner säteskilometer. Trots detta hade Norwegian i genomsnitt 99,5 procent av sina planerade flygningar och upprätthöll en punktlighet på 70,4 procent, påverkad av stormen Pia.

Karlsen påpekade att vinterstormen påverkade driften under dagarna före julafton, men tack vare en solid insats från personalen kunde de snabbt anpassa sig och genomföra extra flygningar för att säkerställa att kunderna nådde sina destinationer i tid för julhelgen.

December markerade också en betydande händelse för Norwegian när Konkurrensverket i Norge gav grönt ljus för köpet av Widerøe. Denna affär förväntas avslutas senare i månaden och förutspås ge kunderna ett förbättrat utbud av linjer och möjligheter för smidiga resor både nationellt och internationellt.

Sammantaget lanserade Norwegian under december nya rutter från Norge till Rhodos, Palma, Edinburgh och Istanbul. Det kommande sommarprogrammet 2024 planerar att erbjuda över 330 linjer till över 120 destinationer, vilket ytterligare stärker flygbolagets närvaro och erbjudande på den globala scenen.

Annika Bröms slutar som VD på Destination Sigtuna

Näringsliv Näringslivschefen Annika Bröms meddelar sin avgång som VD för Destination Sigtuna efter endast 18 månader på posten: - Den kunskap, de insikter och de upparbetade och värdefulla kontakter som jag fått under tiden på besöksbolaget tar jag med mig i min roll som näringslivschef, säger Annika Bröms i ett uttalande.

Hyundai expanderar i Arlandastad

Näringsliv Hyndai expanderar sin verksamhet i Arlandastad: - Vi tror på platsens utveckling med sitt strategiska läge som passar våra behov. Vi ser fram emot att få utvecklas och expandera vår närvaro i våra lokaler, säger Jaehong Kim, President & CEO för Hyundai Motor Sverige.

Höjda avgifter pressar flygbolagen på Arlanda

Näringsliv Avgifterna för flygbolag har ökat markant sedan 2016, vilket gör flygtrafik dyrare. En genomgång visar att flera avgifter, som terminalavgiften på Arlanda, mer än fördubblats, vilket ökar kostnaderna för flygbolagen. Samtidigt har vissa avgifter, justerat för inflation, minskat.

Trots negativt halvårsresultat tror Arlandastad Group på vändning

Näringsliv Arlandastad Group ser ljusare på framtiden efter ökad aktivitet på marknaden under första halvåret 2024: – Aktiviteten på marknaden ökade under första halvåret, och vi planerar för en högre utvecklingstakt framöver. Åtgärder för att förbättra lönsamheten är fortsatt starkt prioriterade, säger Dieter Sand CEO, Arlandastad Group.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening