Ökade biljettkontroller ger resultat

SL satsar på att sätta dit fler som plankar, det ger resultat, hittills denna sommar har drygt 5100 resenärer utan giltig biljett stoppats.

märsta.nu har rapporterat om att SL tar krafttag mot plankare. Nu skriver Mitt i Stockholm att satsningarna ger resultat, biljettkontrollanter har stoppat 5115 resenärer utan giltig biljett under juni-juli, motsvarande siffra förra året var 4404 stycken.
– Fuskåkandet är ett stort problem. Intäkterna är planerade att utveckla vår verksamhet. Utan dem kan vi inte göra det, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL, till Mitt i.

Fuskåkning kostade SL 280 miljoner kronor förra året, och årets prognos är att det kan bli en ännu högre summa. Fiskandet sker i samtliga färdsätt men är vanligast i tunnelbanan. Enligt Mitt i åker man oftast dit för att man köpt biljett till reducerat pris trots att man inte är berättigad till det. Bötessumman är 1500 kronor plus priset för enkelbiljett oavsett hur man ertappats.

På två år har antalet kontroller ökat markant, det handlar om en dubblering uppger Elin Lindström. Det planeras för 5 miljoner kontroller i år, jämfört med 3,5 miljoner förra året.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.