Clarion Hotel ArlandaFoto: Clarion Hotel Arlanda

Ökad efterfrågan på hybrid- och digitala möten

Nordic Choice Hotels som har flera hotell i kommunen satsar på hybrid- och digitala möten.

Choicekedjan med hotell på Arlanda och Scandinavian XPO har märkt en ökad efterfrågan på hybrid- och digitala möten. Det innebär att man vill genomföra möten i enlighet med restriktioner och myndigheternas råd.
–  Vi antog snabbt utmaningen att hitta säkra och trygga lösningar för möten i en tid som präglas av restriktioner och avrådan från resor. Vi började därför redan för snart ett år sedan erbjuda streaming på vissa hotell. Det blev så populärt att vi tidigt insåg att vi var tvungna att expandera med fler och bredare erbjudanden. Vi samarbetar därför med både Zoom och nordiska teknikleverantörer för att säkerställa det mest professionella genomförandet av både små och stora möten, säger Bjørn Arild Wisth, vice koncernchef, Nordic Choice Hotels.
Den populäraste versionen av hybridmötena är att deltagarna sitter i små grupper på olika platser men samlas i samma möte.
– Vi har genomfört möten med deltagare i både olika städer och i olika länder och fått mycket god feedback om stabilitet, flexibilitet och hög teknisk kvalitet. Som en liten bonus har vi också skapat mat- och dryckesmenyer som gör att alla kan ha samma upplevelse, oavsett om du är i Göteborg, Trondheim, Stockholm eller Helsingfors, säger Anant Vithlani, försäljningsdirektör på Nordic Choice Hotels.
Bland kunderna som varit nöjda finns NCC:
– Mitt under brinnande pandemi och i en situation då vi kanske mer än någonsin behövde mötas så hjälpte Nordic Choice Hotels oss att arrangera hybridmöten där vi band samman deltagare i Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Allt funkade sömlöst där allt från teknik till mat var synkat och vi kunde genomföra vårt möte utan att att behöva resa, säger Catarina Molén-Runnäs, affärsområdeschef NCC Building Nordics.

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.

Taxfree på Arlanda ofta dyrare än nätbutiker

Näringsliv Att handla parfym, hudvård och solglasögon i taxfreebutiken på Arlanda kan bli betydligt dyrare än att beställa samma produkter online. En ny prisanalys från Prisjakt visar att 87 procent av varorna kostar mindre i nätbutiker.

SAS satsar på ny flygplansflotta

Näringsliv SAS har beställt 45 nya jetflygplan av modellen Embraer E195-E2, med möjlighet att köpa ytterligare 10. En satsning som kan få påverkan på inrikesflyget i Sverige för SAS med omfattande verksamhet på Arlanda.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening