Clarion Hotel ArlandaFoto: Clarion Hotel Arlanda

Ökad efterfrågan på hybrid- och digitala möten

Nordic Choice Hotels som har flera hotell i kommunen satsar på hybrid- och digitala möten.

Choicekedjan med hotell på Arlanda och Scandinavian XPO har märkt en ökad efterfrågan på hybrid- och digitala möten. Det innebär att man vill genomföra möten i enlighet med restriktioner och myndigheternas råd.
–  Vi antog snabbt utmaningen att hitta säkra och trygga lösningar för möten i en tid som präglas av restriktioner och avrådan från resor. Vi började därför redan för snart ett år sedan erbjuda streaming på vissa hotell. Det blev så populärt att vi tidigt insåg att vi var tvungna att expandera med fler och bredare erbjudanden. Vi samarbetar därför med både Zoom och nordiska teknikleverantörer för att säkerställa det mest professionella genomförandet av både små och stora möten, säger Bjørn Arild Wisth, vice koncernchef, Nordic Choice Hotels.
Den populäraste versionen av hybridmötena är att deltagarna sitter i små grupper på olika platser men samlas i samma möte.
– Vi har genomfört möten med deltagare i både olika städer och i olika länder och fått mycket god feedback om stabilitet, flexibilitet och hög teknisk kvalitet. Som en liten bonus har vi också skapat mat- och dryckesmenyer som gör att alla kan ha samma upplevelse, oavsett om du är i Göteborg, Trondheim, Stockholm eller Helsingfors, säger Anant Vithlani, försäljningsdirektör på Nordic Choice Hotels.
Bland kunderna som varit nöjda finns NCC:
– Mitt under brinnande pandemi och i en situation då vi kanske mer än någonsin behövde mötas så hjälpte Nordic Choice Hotels oss att arrangera hybridmöten där vi band samman deltagare i Helsingfors, Stockholm, Köpenhamn och Oslo. Allt funkade sömlöst där allt från teknik till mat var synkat och vi kunde genomföra vårt möte utan att att behöva resa, säger Catarina Molén-Runnäs, affärsområdeschef NCC Building Nordics.

Företagare i kommunen mer nöjda med upphandlingar

Näringsliv Resultatet från årets Insikt-undersökning visar att företagares nöjdhet med kommunens upphandlingar har ökat från 62 till 68 på en 100-gradig skala. Kommunen placerar sig därmed över snittet i Stockholms län, och bemötandet lyfts särskilt fram som positivt.

Arlandas utveckling stärker Swedavias resultat

Näringsliv Arlandas utveckling och ökade kommersiella utbud har haft stor betydelse för Swedavias förbättrade resultat under årets första kvartal. Trots en viss nedgång i det totala antalet resenärer bidrog satsningar vid Arlanda till ökad nettoomsättning och stärkt kassaflöde för flygplatsbolaget.

Ny djurbutik öppnar i Arlandastad

Näringsliv Den 2 maj öppnar en ny Arken Zoo-butik i Arlandastad, Märsta. Etableringen är en del av kedjans expansionsplan för 2025 och blir ett tillskott för husdjursägare i kommunen.

100 nya hyresrätter när Stationsgatan 4 byggs om

Näringsliv Fastigheten på Stationsgatan 4 i Märsta har fått ny ägare. Storsala har, i samarbete med Lindesberg’s Bygg AB, köpt kontorsfastigheten av HSB Stockholm. Planen är att bygga cirka 100 hyresrätter på platsen, med en total boarea på 4 800 kvadratmeter.

Rituals öppnar butik i Arlandas nya Marknadsplats

Näringsliv Arlanda flygplats största kommersiella satsning, Marknadsplatsen i Terminal 5, närmar sig sin fullbordan. Sedan invigningen hösten 2023 har över 25 nya restauranger, caféer och butiker öppnat, och nu ansluter det populära skönhetsvarumärket Rituals.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening