Nya digitala tjänster lanseras i kollektivtrafiken

SL satsar under 2019 på flertal digitala tjänster för att förbättra servicen till resenärer i kollektivtrafiken.

Ett flertal satsningar görs på digital service till resenärer under 2019, inom kort lanseras appen ”MyHeadsup” som är ett samarbete mellan SL och tågoperatören MTR, där kan man följa tågen i realtid samt få notiser vid eventuella förseningar.

SL-appen kommer i en ny version där man ska kunna köpa kortare periodbiljetter, det vill säga 24 och 72-timmars biljetter samt sju dagar. Man ska också kunna köpa med sitt betalkort. I samband med de digitala satsningarna kommer även trygghetsarbetet att fortsätta och en ny tjänst är att man kan kontakta Trygghetscentralen vid tillfällen eller situationer då det kan vara svårt att ringa.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.