Foto: Swedavia

Ny pop-up-butik för Moomin Arabia öppnar på Arlanda Terminal 5

En ny destination för Mumin-fans har nyligen dykt upp på Arlanda Terminal 5.

Den 25 april välkomnades flygplatsens resenärer till Moomin Arabias pop-up-butik med Muminmaskotar, lockande öppningserbjudanden och ett sortiment som tilltalar både de hängivna Muminmuggsamlarna och de som letar efter den perfekta presenten.

Förutom de klassiska porslinsprodukterna, inklusive de omtyckta samlarmuggarna, erbjuder butiken även ett brett urval av nya Muminhemtextilier såsom sängkläder, handdukar och badrockar. Dessutom presenteras en helt ny glaskollektion tillverkad vid det anrika Iittala glasbruket i Finland.

Charlotte Ljunggren, direktör för Marknad och försäljning på Swedavia, uttrycker sin glädje över att kunna erbjuda resenärer på Arlanda en inspirerande och minnesvärd shoppingupplevelse. Moomin Arabias pop-up-butik passar perfekt in i flygplatsens strävan efter att erbjuda nordiska, lokala och unika varor till resenärer, särskilt de som söker efter presenter att ta med sig hem.

Katarina Elvinsson, Retail Development Manager på Fiskars Group, moderbolaget för Moomin Arabia, delar denna entusiasm och ser fram emot att utveckla konceptet ytterligare genom att erbjuda ett brett urval av partnerprodukter och det egna sortimentet under samma tak.

Sigtuna tappar i ranking av företagsklimat

Näringsliv Sigtuna kommun backar 22 placeringar i Svenskt Näringslivs årliga ranking Lokalt företagsklimat och hamnar i år på plats 88 av landets 290 kommuner. Det är kommunens sämsta resultat sedan mätningarna startade 2001. Undersökningen bygger på enkätsvar från över 32 000 företagare i Sverige.

Elever får prova på byggyrken vid Arlanda

Näringsliv Den 17–18 september hålls en yrkesmässa på Byggbranschens säkerhetspark vid Arlanda, dit omkring 400 elever från årskurs 8 och 9 är inbjudna. Under två dagar får eleverna testa på olika yrken inom samhällsbyggnadssektorn genom 11 stationer bemannade av yrkesverksamma.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.

Stor fastighetsaffär i Sigtuna

Näringsliv En fastighetsaffär har genomförts i Sigtuna och Knivsta. Arnolds Vingar AB har sålt ett bestånd bestående av fyra bostadsfastigheter, en förskola och en kontorsfastighet till CJE Förvaltnings AB. Totalt omfattar affären 3 500 uthyrbara kvadratmeter i centrala lägen.

Märsta Förenade testar eldriven lastbil

Näringsliv Märsta Förenade är med i ett nytt pilotprojekt tillsammans med Heidelberg Materials Ballast Sverige. Nu ska en helt eldriven lastbil köra grus och krossmaterial mellan täkten i Riksten och kunder i Stockholm, både dag och natt.

Gårdsförsäljning gav lyft för First Distillery

Näringsliv Sedan den 1 juni är gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För First Distillery vid Wenngarns slott i Sigtuna har förändringen redan gett märkbara resultat. Omsättningen har ökat med omkring 30 procent under sommaren.