Norwegian firade 20 år på Arlanda

På fredagen 1 september firade Norwegian en bemärkelsedag då det är exakt 20 år sedan flygbolaget inledde sin flygverksamhet från Stockholm Arlanda och därmed i Sverige.

Den 1 september 2003 markerade början på Norwegians resa i Sverige, och sedan dess har över imponerande 70 000 000 passagerare flugit med dem både till och från samt inom Sverige. För Stockholm Arlanda Airport ensam har över 65 000 000 passagerare valt att resa med Norwegian sedan starten.

Förra året firade Norwegian sin 20-årsjubileum sedan flygbolaget grundades. Det hela startade med den allra första flygningen från Oslo till Bergen den 1 september 2002. Sedan dess har över 300 miljoner människor flugit med Norwegian över hela deras omfattande linjenät. Ett år efter detta, den 1 september 2003, expanderade Norwegian till Stockholm Arlanda Airport, och det första flyget från Sverige gick från Arlanda till Oslo Gardermoen. Idag firar Norwegian således 20 år av en framgångsrik närvaro i Sverige.

Norwegians koncernchef, Geir Karlsen, uttryckte sin tacksamhet gentemot alla passagerare som har valt att flyga med dem genom åren och som fortsätter att göra det. Han underströk också Sveriges betydelse som en av deras mest centrala marknader och betonade bolagets mål att erbjuda högkvalitativa flygupplevelser med ett omfattande och varierat linjenät till attraktiva destinationer till konkurrenskraftiga priser.

Med 4 700 anställda är Norwegian en ledande aktör inom flygbranschen. Huvudmarknaden är Norden, och de erbjuder ett omfattande nätverk med över 110 destinationer som kopplar Norden till resten av Europa. I Sverige betjänar Norwegian tio flygplatser, med Stockholm Arlanda Airport som den största, med direktflyg till cirka 50 destinationer. I våras utökade bolaget sina tjänster från två nya svenska flygplatser, Stockholm Skavsta Airport och Växjö Småland Airport, med direktflyg till Spanien.

Charlotte Ljunggren, direktör för Marknad och kommersiell utveckling på Swedavia, betonade betydelsen av Sveriges framstående position på den globala flygresescenen och hur Norwegians långvariga samarbete med Stockholm Arlanda Airport speglar detta förtroende. Flygtillgänglighet spelar en viktig roll när det gäller att attrahera både turister, affärsresenärer och besök från vänner och familj.

upphandlingen av bolt

Taxiföretagens styrelseordförande försvarar Bolt

Näringsliv Michael Harvey, styrelseordförande för branschorganisationen Taxiföretagen och tidigare kommunpolitiker för Kristdemokraterna i Sigtuna, går nu ut till försvar för taxibolaget Bolt efter den kritik som riktats mot företagets upphandling av skolresor i kommunen. Harvey menar att påståendena som framförts i media och av lokala politiker bygger på felaktiga uppgifter och ger en missvisande bild av taxibranschen.

Hela Marknadsplatsen på Arlanda är nu invigd

Näringsliv Stockholm Arlanda Airport har avslutat sin största kommersiella satsning någonsin. Drygt fem år efter byggstarten är nu hela Marknadsplatsen i Terminal 5 färdigställd och samtliga butiker och restauranger har öppnat.

Designbutik nytt tillskott i Marknadsplatsen på Arlanda

Näringsliv Det danska designhuset Illums Bolighus har nu slagit upp portarna på Stockholm Arlanda Airport. Butiken blir vårens sista tillskott på flygplatsens nya Marknadsplats i Terminal 5 – ett område som nyligen blev utsedd till Årets kommersiella plats 2025 av branschorganisationen NCSC.

Exklusiva Fredmans har öppnat på Arlanda

Näringsliv Arlandas nya Marknadsplats i Terminal 5 fortsätter att växa. Nu har Fredmans öppnat sin nya butik i avgångshallen – en destination i sig för resenärer med intresse för klockor, smycken och modeaccessoarer.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening