Minskning av nyregistrerade elbilar i kommunen

Försäljningen av elbilar och laddhybrider har sett en stadig ökning de senaste åren och blivit en allt vanligare syn på vägarna runtom i landet. Men enligt de senaste siffrorna från Newsworthy minskade andelen laddbara bilar bland nyregistreringarna under andra kvartalet i Sigtuna kommun.

Under andra kvartalet 2023 utgjorde laddbara bilar endast 53 procent av samtliga nyregistrerade personbilar i Sigtuna enligt siffror från Newsworthy. Det totala antalet nyregistrerade bilar uppgick till 260. Majoriteten av de laddbara bilarna var rena elbilar, som stod för 27 procent av alla nyregistreringar i kommunen. Återstående 47 procent av nyregistreringarna under samma period bestod av fossildrivna bilar, där även elhybrider inkluderas som fossilbilar enligt kategoriseringen.

Det är en intressant och kanske oväntad utveckling med tanke på den allmänna trenden mot att främja och öka användningen av laddbara bilar som ett sätt att minska koldioxidutsläppen och bekämpa klimatförändringarna. En minskning i försäljningen av laddbara bilar kan ha flera möjliga orsaker.
– Marknaden för elbilar är nu iskall på privatsidan. Orderstatistiken under första halvåret visar att vi kan förvänta oss en inbromsning för nyregistrerade elbilar efter sommaren. Denna utveckling beror på konjunkturläget och den borttagna klimatbonusen. Nu krävs styrmedel från regeringen för att få fart på elektrifieringen och för att Sverige ska nå klimatmålen, uppger Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden enligt Newsworthy.

En annan faktor som kan ha påverkat försäljningen är prisskillnaden mellan laddbara bilar och fossildrivna bilar. Även om priserna på elbilar och laddhybrider har minskat de senaste åren, kan de fortfarande vara högre än motsvarande modeller med förbränningsmotorer. Detta kan vara en avvägning som potentiella bilköpare gör när de väljer fordonstyp.

upphandlingen av bolt

Oklart om Bolt-domen överklagas

Nyheter Det är ännu oklart om Sigtuna kommun kommer överklaga Förvaltningsrättens dom om att Bolt inte får vara med i upphandlingen.

VR kommer köra åt Mälardalståg från december 2026

Nyheter VR Sverige har vunnit upphandlingen och tar över driften av Mälartåg från december 2026. Kontraktet gäller i åtta år med möjlighet till förlängning. Beslutet meddelades den 8 oktober och beställare är Mälardalstrafik, som ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.

Var tionde tåg i kommunen försenat under september

Nyheter Tågen till och från stationerna i kommun fortsätter att ha problem med punktligheten. Under september kom var tionde tåg mer än fem minuter sent till stationerna i Märsta, Arlanda C och Rosersberg, rapporterar Newsworthy.