Foto: Arkivbild/Jamshid Jamshidi

Midgårdsbadet kan öppna i juni-Ska följa utvecklingen

Kultur- och fritidsförvaltningen har utrett huruvida man kan öppna i juni som planerat.

Midgårdsbadet planerade för öppning i juni, men då Folkhälsomyndigheten har krav på samlingar på max 50 personer skulle en öppning innebära en förlust för kommunen eftersom det föreligger en del kostnader i att driva Midgårdsbadet. Om begränsningen för folksamlingar ligger kvar på max 50 personer så kommer badet inte att öppna, klargör Kultur- och fritidsnämndens ordförande Lars Björling (SfS).

I samband med eventuell öppning kommer man att vidta en del åtgärder. Dock har man utrett att covid-19 och andra virus inte sprids i vattnet. Man kommer ändå att öka filtreringshastigheten. Vid en öppning vilar även stort ansvar på gästerna att inte vara oansvariga i form av att hålla avstånd och vara noga med att följa de regler som krävs. Om badet inte kan öppna så kommer kommunen att räkna med ett underskott för Midgårdsbadet på 1,5 miljoner kronor, om det öppnas finns det plus på 1,5 miljoner.

Förvaltningens förslag till beslut är att nämnden följer utvecklingen av spridningen av covid-19 och Folkhälsomyndighetens direktiv om allmänna sammankomster.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.