Foto: Genrebild/Jamshid Jamshidi

Märsta station bör bli bytespunkt

En satsning på fyra spär mellan Uppsala-Stockholm samt upprustning av Märsta station är nödvändig för effektivare resande i framtiden enligt Mälardalsrådet.

Mälardalsrådet ha lämnat en rapport till regeringen där man menar att samhällsnyttan för pendlandet är 20 miljarder kronor i ökad nytta om man genomför en del satsningar. Bland dessa satsningar finns fyrspår på hela sträckan mellan Uppsala-Stockholm samt en upprustning av Märsta station där regionaltåg kan stanna till och möjliggöra byten mellan pendel- och regionaltåg samt alternativa förbindelser till Arlanda.
– Mälardalsrådets analys sätter kronor och ören på varför staten måste satsa på pendlarna och infrastrukturen i våra län. Det handlar om 20 miljarder i samhällsekonomisk nytta, bara i Uppsala län. Men då måste nödvändiga satsningar som Fyrspåret Uppsala-Stockholm och en ombyggnad av Hjulstabron finansieras fullt ut, säger Johan Örjes (C), regionråd Region Uppsala och regionens representant i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete.

Mälardalsrådet anser att trasiga spår och vägar slår mot både pendlare och företag i Stockholm-Mälardalen och därmed hela Sverige. Även vägtrafiken och E4:an mellan Stockholm-Arlanda lyfts fram, där ska det bli trefiligt hela vägen till Arlanda och förbi Märsta under 2020-talet. Idag upphör trefiligt vid Rosersberg.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Nyheter Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Nyheter Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.