VMA-signalen hördes över MärstaFoto: Privat

Mänskligt misstag bakom VMA-signalen

VMA-signalen som ljöd över bland annat Sigtuna kommun på söndag kväll orsakades av mänskliga faktorn enligt SOS Alarm.

Oroliga kommuninvånare hörde av sig till märsta.nu i samband med att VMA-signalen (Hesa Fredrik) ljöd över Märsta och Sigtuna bland annat. Hela länet var drabbat och samtidigt kraschade både Polisen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps hemsidor. Det var även svårt att under en kort period komma in på märsta.nu på grund av hög belastning med ca 1800 besök per minut.

Ovissheten över vad det var frågan om fick dock snabbt ett svar. Efter 30 minuter framkom att VMA-signalen gått ut av misstag.
– Vi har haft fokus på den här frågan sen i går och kan konstatera att det är ett handhavandefel. Det är den mänskliga faktorn som ligger bakom att det blev som det blev. Vi har brustit i våra rutiner, säger Linda Bengtsson, presschef på SOS Alarm, till SVT Stockholm.

Testet som utförs regelbundet brukar köras i tystnad men nu gick det alltså ut i ljud. Förra gången det blev fel med signalen var 1 juni 2015 då Hesa Fredrik inte hördes alls. Linda Bengtsson beklagar att det blev fel men vill inte gå in närmare på orsakerna.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.