centrum_panorama_hostshopping
Foto: Destination Sigtuna

Många besökte Sigtuna i sommar

Internationella besökare minskade men inhemska ökade, den är slutsatsen om turismen i Sigtuna denna sommar.

centrum_artikel_host

Sigtuna stad kryllade av besökare i sommar, särskilt varma sommardagar var det knökfullt längs strandpromenaden. Destination Sigtuna har nu analyserat siffrorna som tagits fram av Benchmark Alliance och en marknadsundersökning som Steninge slottsby och Sigtuna stad gjort.
– Vår besöksnäring har haft en otroligt tuff vår och vi är väldigt glada över att så många besökare hittat till Sigtuna i sommar, trots coronapandemin. Vårt fantastiska läge och varierade utbud med alltifrån vacker natur, vandringsleder och Mälarkust till slotten, golfbanor, restauranger, caféer, shopping, runstenar och ruiner har passat perfekt den här sommaren när många valt att hemestra. Vi har jobbat hårt med att marknadsföra vår destination både inför semestern och under sommaren och det är extra roligt att se att var fjärde besökare var här för första gången, säger Anna Lakmaker, vd på Destination Sigtuna.

Lyckad kampanj
Främsta anledningarna till besöket i Sigtuna och Steninge slottsby var att äta, shoppa och promenera. Destination Sigtuna konstaterar att trafiken till deras hemsida ökat under sommaren med 25 procent unika besök. Destinationsbolaget startade arbetet med Hemester-kampanjen redan i mars med fokus på att lyfta fram aktiviteter som man kan göra i kommunen trots rådande aktiviteter.
– Vi ser tydligt att det varit en framgångsrik satsning. Vårt lokala näringsliv har verkligen bidragit genom att vara extremt snabba och flexibla med att öka servicen och anpassa utbudet. Bland annat har flera butiker utökat sitt utbud med hemkörning så att man lättare kunnat shoppa utan att behöva gå in i butikerna. Andra exempel är att flera hotell som vanligtvis håller sommarstängt har öppnat upp sina restauranger och tagit fram hotellpaket för privatgäster och vi har även fått fler spännande utomhusaktiviteter, berättar Anna Lakmaker.

Osäker höst att vänta
Men även om sommaren varit bra så spår man en osäker höst, detta då hotellen tappat 80 procent av sin beläggning under sommaren, i Sigtuna stad var tappet 50 procent. Osäkerheten är stor i hela destinationen enligt ett pressmeddelande från Destination Sigtuna.
– Även om våra hotell och mötesanläggningar följer de rekommendationer som kommer från myndigheterna och själva har genomfört en rad ytterligare åtgärder för att möjliggöra trygga möten, väljer många företag att avvakta med att boka konferenser. När affärsresenärerna uteblir innebär det färre besökare till butikerna och restaurangerna vilket naturligtvis gör hösten osäker för hela det lokala näringslivet, fortsätter Anna Lakmaker, vd Destination Sigtuna.

pantamera_avc_helsida

Trots negativt halvårsresultat tror Arlandastad Group på vändning

Näringsliv Arlandastad Group ser ljusare på framtiden efter ökad aktivitet på marknaden under första halvåret 2024: – Aktiviteten på marknaden ökade under första halvåret, och vi planerar för en högre utvecklingstakt framöver. Åtgärder för att förbättra lönsamheten är fortsatt starkt prioriterade, säger Dieter Sand CEO, Arlandastad Group.

fritidsbanken_helsida
centrum_host_helsida
connys_helsida
brobygget_2024

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening

connys
brobygget_outsider
fritidsbanken_outsider
klara_outsider
centrum_outsider_host
ridskola_2020_outsider
pantamera_out