Foto: Swedavia/Daniel Blohm/Arkiv

Mälardalsrådet vill slopa Arlandas stationsavgift

Mälardalsrådet uppmanar regeringen att arbeta för att stationsavgiften till Arlanda avvecklas.

Sju regioner, nämligen Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland, har genom Mälardalsrådets infrastruktursamarbete samlat sig för att framföra ett gemensamt svar till regeringen angående framtiden för Arlanda flygplats.

Arlanda flygplats spelar en avgörande roll för Sverige som ett exportberoende land. Tyvärr lider kommunikationerna till och från flygplatsen av brister. De sju regionerna uppmanar nu staten att ta ansvar för att säkerställa en hållbar och effektiv transport mellan Arlanda och regionernas städer. Ett exempel på detta är stationsavgiften, som tas ut från tågresenärer till Arlanda och grundar sig på statens avtal med Arlandabanan. Denna avgift gör det dyrt och besvärligt att resa hållbart till flygplatsen. Jens Sjöström (S), investeringsregionråd i Region Stockholm och ordförande för Mälardalsrådet, betonar att staten måste ta sitt ansvar och inleda förhandlingar med målet att avskaffa stationsavgiften.

Mälardalsrådets ställningstagande är ett remissvar på betänkandet ”Statens ansvar för det svenska flygplatssystemet” (Ds 2023:3). Remissvaret sammanfattas på följande sätt:

  1. Staten behöver ta ansvar för utvecklingen av det svenska flygplatssystemet genom ett övergripande perspektiv där Arlanda flygplats har en framträdande position och kräver en tydlig framtidsplan.
  2. Arlandas utveckling är avgörande för Sveriges internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Flygplatsen spelar en särskilt viktig roll för Stockholm-Mälarregionen, och det behövs förbättrade förbindelser till de större städerna i regionen.
  3. Staten bör inleda förhandlingar om Arlandabanan med målet att avskaffa stationsavgiften, en avgift som tågresenärer som inte reser med A-train måste betala. Stationsavgiften är en av orsakerna till att fler väljer att ta bilen istället för tåget till Arlanda.
  4. Det behövs tydliga förslag på hur godstransporter via flyg kan utvecklas i hela landet, särskilt vid Arlanda flygplats. Bättre kopplingar mellan väg-, järnvägs- och flygtrafik behövs i anslutning till flygplatsen.
  5. Flygtrafiken till och från Gotland bör markeras som en linje som kan bli aktuell för allmän trafikplikt.

Det gemensamma svaret från Mälardalsrådet betonar betydelsen av att förbindelser till och från Arlanda flygplats är både tillförlitliga och hållbara.

Denna text genererades med en textrobot

Snöröjning och halkbekämpning inför nästa veckas vinterväder

Nyheter Nästa vecka väntas minusgrader och snö i länet. Trafikverket förbereder därför intensifierad snöröjning och halkbekämpning på de större vägarna i kommunen. Vägar med mycket trafik prioriteras först, bland annat E4/Uppsalavägen, E20, E18 samt viktiga bussstråk och vägar till industriområden.

Nya bygglovsregler förenklar ansökan

Nyheter Från den 1 december 2025 träder nya regler för bygglov i kraft. Syftet är att göra det enklare och tydligare för dig som ska bygga eller göra förändringar på din fastighet.

Sigtuna klarar EU:s nya krav på luftkvalitet

Nyheter Sigtuna kommun ligger under de nya gränsvärdena för luftföroreningar enligt EU:s kommande luftkvalitetsdirektiv. En analys från Hjärt-Lungfonden visar att halterna av partiklar och kvävedioxid i kommunen håller sig på godkända nivåer, vilket bidrar till bättre folkhälsa.

Fortsatt klar majoritet kvinnor som vabbar

Nyheter Föräldrar i Sigtuna fortsätter att dela vabben ojämställt. Under de senaste tolv månaderna stod männen för 38 procent av alla vabbdagar i kommunen – den lägsta andelen på över tio år, enligt Försäkringskassan.