Foto: Swedavia/Daniel Blohm/Arkiv

Mälardalsrådet vill slopa Arlandas stationsavgift

Mälardalsrådet uppmanar regeringen att arbeta för att stationsavgiften till Arlanda avvecklas.

Sju regioner, nämligen Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland, har genom Mälardalsrådets infrastruktursamarbete samlat sig för att framföra ett gemensamt svar till regeringen angående framtiden för Arlanda flygplats.

Arlanda flygplats spelar en avgörande roll för Sverige som ett exportberoende land. Tyvärr lider kommunikationerna till och från flygplatsen av brister. De sju regionerna uppmanar nu staten att ta ansvar för att säkerställa en hållbar och effektiv transport mellan Arlanda och regionernas städer. Ett exempel på detta är stationsavgiften, som tas ut från tågresenärer till Arlanda och grundar sig på statens avtal med Arlandabanan. Denna avgift gör det dyrt och besvärligt att resa hållbart till flygplatsen. Jens Sjöström (S), investeringsregionråd i Region Stockholm och ordförande för Mälardalsrådet, betonar att staten måste ta sitt ansvar och inleda förhandlingar med målet att avskaffa stationsavgiften.

Mälardalsrådets ställningstagande är ett remissvar på betänkandet ”Statens ansvar för det svenska flygplatssystemet” (Ds 2023:3). Remissvaret sammanfattas på följande sätt:

  1. Staten behöver ta ansvar för utvecklingen av det svenska flygplatssystemet genom ett övergripande perspektiv där Arlanda flygplats har en framträdande position och kräver en tydlig framtidsplan.
  2. Arlandas utveckling är avgörande för Sveriges internationella tillgänglighet och konkurrenskraft. Flygplatsen spelar en särskilt viktig roll för Stockholm-Mälarregionen, och det behövs förbättrade förbindelser till de större städerna i regionen.
  3. Staten bör inleda förhandlingar om Arlandabanan med målet att avskaffa stationsavgiften, en avgift som tågresenärer som inte reser med A-train måste betala. Stationsavgiften är en av orsakerna till att fler väljer att ta bilen istället för tåget till Arlanda.
  4. Det behövs tydliga förslag på hur godstransporter via flyg kan utvecklas i hela landet, särskilt vid Arlanda flygplats. Bättre kopplingar mellan väg-, järnvägs- och flygtrafik behövs i anslutning till flygplatsen.
  5. Flygtrafiken till och från Gotland bör markeras som en linje som kan bli aktuell för allmän trafikplikt.

Det gemensamma svaret från Mälardalsrådet betonar betydelsen av att förbindelser till och från Arlanda flygplats är både tillförlitliga och hållbara.

Denna text genererades med en textrobot

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.