Här grips två personer i Arlandastad

Krögare anlitade torpeder

I söndags greps två personer i Arlandastad, de hade just misshandlat en man grovt i Sigtuna, de sitter anhållna tillsammans med en krögare som misstänks ha anlitat dem.

En krögare i Sigtuna ska ha anlitat två torpeder för att utföra en grov misshandel rapporterar Aftonbladet. Torpederna attackerade en man i Sigtuna på söndagen som fick föras till sjukhus med okända skador. I samband med flykten greps männen på väg 263 i Arlandastad. I bilen hade de blodiga verktyg och pengar.

Krögaren ska ha lejt torpederna för att hämnas en misshandel som skedde i fredags. märsta.nu rapporterade om en missandel i centrala Sigtuna. En man i 35-årsåldern frihetsberövades för misshandeln men denne dök upp på den aktuella krogen under söndagen. Då attackerades han av två män, skriver Aftonbladet. Hans slogs blodig med någon form av tillhygge.

Tre personer sitter anhållna, två för grov misshandel och en för anstiftan till grov misshandel. Enligt Aftonbladets källor ska krogägaren vara en av de tre anhållna och misstänkt för anstiftan. Pengarna som torpederna hade i bilen var betalning av krögaren och verktygen ska ha inhandlats på ett byggvaruhus tidigare under söndagen.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.