Foto: Krister Vikström/Kronofogden

Kort väntetid för skuldrådgivning i kommunen

Enligt Konsumentverkets senaste kartläggning av budget- och skuldrådgivningen i Stockholms län visar det sig att flera kommuner har kort väntetid för att få hjälp med ekonomiska problem. Konsumentverket rekommenderar att väntetiden inte ska överstiga fyra veckor för att säkerställa att de som är i en ekonomiskt svår situation får snabb och kvalificerad hjälp.

I Stockholms län klarar 21 av 26 kommuner denna rekommendation och har en genomsnittlig väntetid på knappt fyra veckor, vilket är kortare tid jämfört med förra mätningen för två år sedan. I elva kommuner har väntetiden till och med minskat, medan den har ökat i fem kommuner. I Sigtuna kommun är väntetiden cirka en vecka och 5,6 procent av kommuninvånarna är skuldsatta, den genomsnittliga rådgivningstiden är 114 minuter.

Dock finns det några kommuner där situationen ser mindre positiv ut. I Järfälla, Sollentuna och Upplands-Bro är väntetiden för att få ett möte med rådgivare mer än tre månader, vilket är betydligt längre än Konsumentverkets rekommendation. I Järfälla kommun är väntetiden hela 13 veckor, medan den i Norrtälje kommun är tio veckor.

Kommunernas budget- och skuldrådgivning är en obligatorisk verksamhet och kan vara avgörande för de som drabbas av ekonomiska problem. Det är därför viktigt att väntetiderna hålls på en rimlig nivå så att de som behöver hjälp får den i tid. Kristina Difs, utredare på Konsumentverket, betonar vikten av att de i ekonomiskt svåra situationer får snabb och kvalificerad hjälp.

Det finns olika orsaker till varför vissa kommuner har längre väntetider än andra, men oavsett orsak är det avgörande att de som behöver ekonomisk rådgivning får tillgång till det utan onödig fördröjning. Konsumentverket uppmanar kommunerna att se över sina rutiner för att minska väntetiderna och säkerställa att de kan erbjuda snabb och effektiv hjälp till de som behöver det.

Fotnot: Denna text genererades med hjälp av en textrobot.

uppdrag granskning i Sigtuna

Uppdrag Granskning: Ökade konsultkostnader och tystnadskultur

Nyheter Uppdrag Gransknings program om Sigtuna kommun släpptes under onsdagsmorgonen. Programmet handlar om att konsultkostnader köpts in och att tjänstemän fått sluta. En konsekvens av ökade konsultkostnader ska ha blivit sänkt värme i lokaler.

Trygghetsvandringarna startar i Märsta

Notiser Trygghetsvandringar genomförs regelbundet i Märsta centrum för att upptäcka brister i utemiljön och stärka tryggheten. Kommunen och fastighetsägare går tillsammans igenom områden där belysning, sikt och ordning behöver förbättras.

Snöröjning och halkbekämpning inför nästa veckas vinterväder

Nyheter Nästa vecka väntas minusgrader och snö i länet. Trafikverket förbereder därför intensifierad snöröjning och halkbekämpning på de större vägarna i kommunen. Vägar med mycket trafik prioriteras först, bland annat E4/Uppsalavägen, E20, E18 samt viktiga bussstråk och vägar till industriområden.

Nya bygglovsregler förenklar ansökan

Nyheter Från den 1 december 2025 träder nya regler för bygglov i kraft. Syftet är att göra det enklare och tydligare för dig som ska bygga eller göra förändringar på din fastighet.

Sigtuna klarar EU:s nya krav på luftkvalitet

Nyheter Sigtuna kommun ligger under de nya gränsvärdena för luftföroreningar enligt EU:s kommande luftkvalitetsdirektiv. En analys från Hjärt-Lungfonden visar att halterna av partiklar och kvävedioxid i kommunen håller sig på godkända nivåer, vilket bidrar till bättre folkhälsa.