panorama_stationshusen
Ett av kommunens kontaktcenterFoto: Sigtuna kommun/pressbild

Kontaktcenter topprankas

Kommunens kontaktcenter topprankas i Brilliant Awards.

centrum_artikel_host

Sigtuna kommun startade sitt första kontakter 2017, på bara tre år har man gått från rookie till att vara en av de bästa i landet på att ge service till de som kontaktar för hjälp. 2020 hanterade kontaktcentret 132 800 ärendet. Många är alltså nöjda baserat på kundundersökningar som gjort.
– Vi sätter höga mål – att alltid förbättra oss. Vi har mål både på individnivå och som grupp som vi följer upp regelbundet. Eftersom vi har en bedömningsfunktion kan vi se hur invånaren upplever att vi levererat och därefter fundera över vad som kan utvecklas och hur, berättar Anna Segerljung Hägg, en av 15 kommunvägledare på kontaktcenter.

Ärendena som hanteras är bland annat barnomsorg, P-böter, snöröjning, trasig belysning, försörjningsstöd med mera. En del kan till och med ringa för att få hjälp med att boka elektriker eller bara komma in för sällskap eller en pratstund.

De flesta av kommunens invånare som kontaktar Kontaktcenter är glada och trevliga, men inte alla.
– Om någon är upprörd och vill skälla och berätta hur värdelöst något är, tar jag mig tid att lyssna och försöka förstå. Allt går kanske inte att lösa, men mer än hälften är vunnet bara av att lyssna och ta personen på allvar. Men jag som tidigare arbetat inom andra serviceyrken blev faktiskt positivt överraskad när jag började här. Många kanske ringer därför att de behöver hjälp med något som inte fungerar eller vill anmärka på något. Ändå är det väldigt få vresiga samtal, säger Anna Segerljung Hägg

Liberalerna starta om seniorrådet i kommunen

Politik Liberalerna vill att seniorrådet som lades ner 2020 återupptas: – Äldre, som utgör en växande andel av befolkningen, har specifika behov och erfarenheter som måste beaktas för att Sigtuna kommun ska kunna erbjuda tjänster och stöd som verkligen möter deras förväntningar och förbättrar deras livskvalitet, uppger Liberalernas ordförande Anders Eriksson för tidningen Senioren.

connys_helsida
valborg

Samtalen till 112 ökar med 25 procent under Valborg

Nyheter SOS Alarm har i 50 år varit den centrala punkten för Sveriges nödnummer 112. Valborgsmässoafton är en av de mest anmärkningsvärda dagarna för blåljusinsatser, med en dramatisk ökning av samtal som kopplas till polis och vård.

mp_helsida_eu
centrum_host_helsida
forstamaj_helsida
eldsjal2024_helsida
pantamera_avc_helsida
EXTRA

Ungdomar slogs i Märsta

Blåljus Polis larmades till ett bråk i Märsta där ett 15-tal ungdomar ska ha varit inblandade strax före klockan 16.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening

stationshusen_outsider
centrum_outsider_host
pantamera_out
eldsjal2024_out
connys
ridskola_2020_outsider
nrh_sigtuna
mp_eu_outsider