Ett av kommunens kontaktcenterFoto: Sigtuna kommun/pressbild

Kontaktcenter topprankas

Kommunens kontaktcenter topprankas i Brilliant Awards.

Sigtuna kommun startade sitt första kontakter 2017, på bara tre år har man gått från rookie till att vara en av de bästa i landet på att ge service till de som kontaktar för hjälp. 2020 hanterade kontaktcentret 132 800 ärendet. Många är alltså nöjda baserat på kundundersökningar som gjort.
– Vi sätter höga mål – att alltid förbättra oss. Vi har mål både på individnivå och som grupp som vi följer upp regelbundet. Eftersom vi har en bedömningsfunktion kan vi se hur invånaren upplever att vi levererat och därefter fundera över vad som kan utvecklas och hur, berättar Anna Segerljung Hägg, en av 15 kommunvägledare på kontaktcenter.

Ärendena som hanteras är bland annat barnomsorg, P-böter, snöröjning, trasig belysning, försörjningsstöd med mera. En del kan till och med ringa för att få hjälp med att boka elektriker eller bara komma in för sällskap eller en pratstund.

De flesta av kommunens invånare som kontaktar Kontaktcenter är glada och trevliga, men inte alla.
– Om någon är upprörd och vill skälla och berätta hur värdelöst något är, tar jag mig tid att lyssna och försöka förstå. Allt går kanske inte att lösa, men mer än hälften är vunnet bara av att lyssna och ta personen på allvar. Men jag som tidigare arbetat inom andra serviceyrken blev faktiskt positivt överraskad när jag började här. Många kanske ringer därför att de behöver hjälp med något som inte fungerar eller vill anmärka på något. Ändå är det väldigt få vresiga samtal, säger Anna Segerljung Hägg

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.