Karsten Bjärbo (KD)Foto: Pressbild/Kristdemokraterna

Kommunen avser upphandla särskilt boende

Sigtuna kommun avser att teckna platser för särskilt boende i Sigtuna stadsängar där Vardaga etablerar: - Bedömningen är att kommunen kommer att behöva utnyttja ett 10-tal platser initialt med möjlighet att utöka med ytterligare 5-10 platser, kanske redan nästa år. Med detta känner vi i förvaltning och nämnd oss väldiga nöjda och trygga med situationen just nu, säger äldre- och omsorgsnämndens ordförande Karsten Bjärbo (KD)

märsta.nu kunde för ett par veckor sedan rapportera om att Vardaga etablerar så kallat särskilt boende i Sigtuna stadsängar. Sverker Jonsson på SPF Sigtuna oroades över att kommunens kommunen kanske inte skulle få platser på boendet då det är fritt fram för alla kommuner att köpa plats på boendet.

Nu står det dock klart att Sigtuna i ett första skede avser upphandla tio platser och i ett senare skede även 5-10 till.
– Vi är medvetna om det stora behovet och att det pågår ett aktivt arbete för att minska den kö som vi i dagsläget har, uppger Karsten Bjärbo (KD), ordförande i Äldre- och omsorgsnämnden.

Fotnot: märsta.nu uppgav i en tidigare version av artikeln att avtalet var klart, så var inte fallet.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.