Pontus Frithiof (Pontus in the air), Per Taube (ordförande Arlandastad Holding), Petter Stordalen (grundare Nordic Choice) och Staffan Littmark (VD Scandinavian Expo)Foto: Pressbild

Klart med nytt storhotell

I samband med Arlandalunchen på Scandinavian Expo (Eurostop) släppte Nordic Choice grundare Petter Stordalen nyheten om att ett nytt hotelltorn byggs på Eurostop.

Eurostop blir Scandinavian Expo, ett nytt mäss- och mötesområde i Stockholmsregionen. Under fredagen hölls Arlandalunchen där bland annat Gelbas ägare Per Taube medverkade tillsammans med stjärnkrögaren Pontus Frithiof och Petter Stordalen, grundare av Nordic Choice. I samband med lunchen släppte Stordalen nyheten om att ett nytt hotelltorn byggs på fastigheten som ska omfatta 419 rum för Quality Hotel Arlanda Airport.

900 rum
Därmed kan man ha både fler och större möten och mässor i området. Scandinavian Expo kommer att stå klart 2020. Quality Hotel Arlanda Airport kommer att ha plats för över 900 rum.
– Idag har vi passerat ytterligare en milstolpe när vi tillsammans med Nordic Choice Hotels lanserat våra gemensamma planer som innebär att Arlanda får sitt första internationella mässområde. Vi ser en kraftig tillväxt med ett stort affärstryck när en ny stad, en ny destination växer fram som kommer att ha en avgörande roll för tillväxten i Stockholmsregionen, kommenterar Per Taube, styrelseordförande på Arlandastad Holding och VD för moderbolaget Gelba.

Väntar 300 000 besökare
En miljard ska investeras i Scandinavian Expo och första året räknar man med 300 000 besökare.
– Planerna för Arlanda är skyhöga och vi ska inte vara sämre. Vi slår till med ytterligare ett imponerande hotelltorn. Med den nya hotellbyggnaden kommer vi att erbjuda 419 hotellrum och ett helt ombyggt hotellområde. Det här ökar kraftigt regionens möjligheter att locka till sig ytterligare mässor och möten. Potentialen som Arlanda har är enorm och jag älskar att vi har möjlighet att vara med i utvecklingen av området, säger Petter Stordalen.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.

Stor fastighetsaffär i Sigtuna

Näringsliv En fastighetsaffär har genomförts i Sigtuna och Knivsta. Arnolds Vingar AB har sålt ett bestånd bestående av fyra bostadsfastigheter, en förskola och en kontorsfastighet till CJE Förvaltnings AB. Totalt omfattar affären 3 500 uthyrbara kvadratmeter i centrala lägen.

Märsta Förenade testar eldriven lastbil

Näringsliv Märsta Förenade är med i ett nytt pilotprojekt tillsammans med Heidelberg Materials Ballast Sverige. Nu ska en helt eldriven lastbil köra grus och krossmaterial mellan täkten i Riksten och kunder i Stockholm, både dag och natt.

Gårdsförsäljning gav lyft för First Distillery

Näringsliv Sedan den 1 juni är gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För First Distillery vid Wenngarns slott i Sigtuna har förändringen redan gett märkbara resultat. Omsättningen har ökat med omkring 30 procent under sommaren.

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.