Jean Karabet vid Däckskiftarna på Västra BangatanFoto: Insändarbild

Jean och Däckskiftarna nöjda med stationen i Märsta

Bröderna Jean och George Karabets etablering av Däckskiftarna i Märsta har tagits emot väl av kommuninvånarna: - Responsen är väldig god och det uppskattas att vi finns här. Kunderna tycker att det går fort och smidigt. De uppskattar bäst att man inte behöver boka en tid för att få ett hjulskifte då vi har drop-in alla dagar i veckan, berättar Jean Karabet.

Jean och George Karabet är födda och uppvuxna i Märsta och har bott i kommunen hela sitt liv. Efter att i flera år varit verksamma i däck- och bilbranschen hoppade de på konceptet med Däckskiftarna i Märsta:
– Vi har jobbat inom däck tidigare och såg att det fanns potential för att göra något bra av verksamheten. Däckskiftarnas verksamhet är fantastisk, baserat på enkelhet, tillgänglighet och god service. Det finns duktiga, driftiga och ambitiösa människor som ligger bakom. Sigtuna är en växande kommun, säger Jean Karabet.

Anpassar sig efter kunden
Fördelen med att besöka en av Däckskiftarnas verkstad istället för en vanlig stationär verkstad var något som lockade bröderna att etablera med Däckskiftarna.
– Vi anpassar oss efter kundens behov istället för tvärtom. Det är bara att lägga in däcken i bilen och köra ner till oss så fixar vi resten. Man kan även checka in hjulen på vårt däckhotell vilket är väldigt bekvämt för kunden, fortsätter Jean.

Däcksäsongen pågår än
Däcksäsongen är långt ifrån slut trots att dubbdäcksförbud sedan en vecka tillbaka. Nu vänder man sig till bilägare som kör med friktionsdäck då dessa inte behöver anpassa sig efter dubbdäcksförbudet. Dessa brukar komma in för hjulskifte senare på våren. Däckskiftarna behåller även sin station i Märsta till 5:e maj.

Coronaanpassat byte
Under coronapandemin har man vidtagit en del åtgärder för att kunder ska känna sig trygga. Bland annat kan man få stanna kvar i bilen i samband med skiftet och man kan betala genom swhish. Man kan också genomföra skiftet hemma hos kunderna.
– Då vi är väldigt måna om våra kunder och oss själva så anpassar vi vår verksamhet efter rådande riktlinjer för att möjliggöra att det känns säkert och tryggt för så många som möjligt, säger Jean.

Engagerats i flera stationer
Även Däckskiftarna är nöjda med etableringen och att Jean och George engagerats i några stationer, även i Bro och Nyköping. Man ser fram emot ett långt partnerskap med bröderna.
– Deras driv i att skapa en enastående kundupplevelse har verkligen gett fina affärsresultat och en bra försäljningstillväxt. De lägger stort fokus i att utveckla verksamheten och bygga en långsiktigt kundrelation genom att förenkla kundernas vardag. De erbjuder nämligen en helhetslösning via deras lokala däckhotell i Märsta, säger Jan Fraggstedt, franchiseansvarig på Däckskiftarna

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.

Taxfree på Arlanda ofta dyrare än nätbutiker

Näringsliv Att handla parfym, hudvård och solglasögon i taxfreebutiken på Arlanda kan bli betydligt dyrare än att beställa samma produkter online. En ny prisanalys från Prisjakt visar att 87 procent av varorna kostar mindre i nätbutiker.

SAS satsar på ny flygplansflotta

Näringsliv SAS har beställt 45 nya jetflygplan av modellen Embraer E195-E2, med möjlighet att köpa ytterligare 10. En satsning som kan få påverkan på inrikesflyget i Sverige för SAS med omfattande verksamhet på Arlanda.

Nyheter

Sport

Kultur & Nöje

Näringsliv

Debatt

Bostad

Kampsport

Förening