Foto: Daniel Iskander

Ingen lösning på Märsta Port än

Sigtuna kommun och Peab har ännu inte löst tvisten om Märsta Port där Peab har byggt fyra punkthus utan att äga marken: - Bollen ligger hos PEAB. Vi har får vår del inte diskuterat att vidta några rättsliga åtgärder i detta läge utan hoppas att lösa tvisten utan rättslig inblandning, säger kommundirektören Ulf Berg till märsta.nu

märsta,nu kunde i vintras avslöja att köpeavtalet för Märsta Port där Peab byggt punkhus gått ut och inte hunnit förlängas innan Peab påbörjade bygget. Således bygges Peab rent formellt på mark som de inte äger. Under flera månaders tid har Peab och kommunen försökt lösa dilemmat. Förra veckan hölls ett möte på Peabs begäran för att lösa tvisten. Men enligt kommundirektören Ulf Berg blev det ingen uppgörelse. Vad som är nästa steg är oklart och bollen ligger enligt Bergh hos Peab. Sigtuna kommun hoppas dock på en lösning utan rättsliga åtgärder. Enligt uppgift till märsta.nu diskuterar man ett nytt köpeavtal. Kommunen vill endast att den aktuella marken som husen står på ska omfattas medan Peab vill att hela ursprungsmarken ingår som ligger framför Kunskapens hus.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.