Hemtjänstpersonal larmar: 20-25 personer besöker äldre

efter märsta.nu:s avslöjande om nedskärningar i äldreomsorgen fortsätter tipsen strömma in och anställda vittnar om nya problem: - Det kan vara uppemot 20-25 ansikten per månad för en person, berättar en anställd inom hemtjänsten

märsta.nu:s rapportering om äldreomsorgen engagerade många kommuninvånare och anställda inom äldreomsorgen. Nu vittnar anställda om att äldre kan få besök av 3-4 olika personer per dag och att de nya lokalerna för de anställda inte är dimensionerade för alla. Detta sedan kommunen slagit ihop de sex hemtjänstgrupperna slagits ihop till en:
– Omklädningsrum där inte alla får plats, matsal där man inte heller får plats, en extremt hög ljudnivå, trånga utrymmen, arbetskläder som inte räcker till, tvättmaskin som inte räcker till att tvätta allas kläder och ingen luft. Frånvarande chefer samt en organisation som går på knäna, ändå ska personalen leverera professionell hjälp utan att få rätt resurser till detta, vittnar en anställd.

”Måste ordna vikarier”
Utöver det ska en hemtjänstgrupp ha blivit personligt ansvarig för att hitta vikarier vid sjukdom:
– Hittar man ingen som vill jobba måste personal själv åka ut och sätta sig som assistent, vilket drabbar den egna verksamheten och våra äldre kraftigt. Detta är fullkomligt orimligt, det finns knappt tid till brukarna som är beviljad hemtjänst, nu ska man även agera personlig assistans som går under en helt annan socialtjänstlag, fortsätter den anställde.

Kvalitetschefen: Försöker tillgodose brukares behov
Lena Bjuhr Erngren, Kvalitets- och verksamhetschef för Hemtjänst i Sigtuna kommun, bemöter kritiken i mail till märsta.nu. Hon svarar att alla insatser planeras utifrån brukarens behov, planeringen utgår ifrån att ha god personalkontinuitet så långt det är möjligt. Gällande arbetslokalerna så har man bedömt att matsalar, tvättmöjligheter och skåp ska vara dimensionerad för grupperna. Bjuhr Erngren poängterar att det inte är något nytt med att hemtjänstgrupperna är ansvariga för att bemanna personlig assistent vid akuta behov.
– Det är en rutin som alltid funnits i kommunen, att hemtjänsten har det yttersta ansvaret att bemanna även personlig assistent vid akuta behov. Det är inget nytt som kommit till.

märsta.nu fick även uppgift om att sjukfrånvaro skulle ha ökat men det är inget som Lena Bjuhr Erngren känner till. Statistiken för sjukfrånvaro följs upp månadsvis enligt Bjuhr Erngren.

Billigare SL-resor för studenter i Sigtuna kommun

Politik Studenter i Märsta, Sigtuna och Rosersberg får billigare resor när SL lanserar en ny terminsbiljett hösten 2026. Den nya biljetten innebär att kostnaden per månad sänks från 650 till 400 kronor, en minskning med nästan 40 procent.

Märsta station rustas upp – del av nationell plan

Politik Trafikverket föreslår att Märsta station byggs om till ett modernt resecentrum inom ramen för den nationella transportplanen för 2026–2037. Satsningen innebär en upprustning av en av Sigtuna kommuns viktigaste knutpunkter för kollektivtrafiken.

Majoriteten av resenärer anser att det är fel att åka utan biljett

Nyheter En ny rapport från Kollektivtrafikbarometern visar att 93 procent av resenärerna tycker att det är fel att resa utan giltig biljett i kollektivtrafiken, inklusive SL. Trots det finns grupper som ibland väljer att inte betala, framför allt yngre personer, män, studenter och personer som reser dagligen i storstadsområden.