Hela Marknadsplatsen på Arlanda är nu invigd
Stockholm Arlanda Airport har avslutat sin största kommersiella satsning någonsin. Drygt fem år efter byggstarten är nu hela Marknadsplatsen i Terminal 5 färdigställd och samtliga butiker och restauranger har öppnat.
Marknadsplatsen omfattar 11 000 kvadratmeter och rymmer över 40 nya butiker, caféer och restauranger. Målet har varit att erbjuda ett brett och varierat utbud av mat, dryck och shopping i direkt anslutning till flygplatsens nya säkerhetskontroll. Satsningen är en del av Swedavias långsiktiga strategi för att stärka flygplatsens kommersiella utbud.
Marknadsplatsen har utvecklats stegvis sedan hösten 2023. Flera svenska och nordiska aktörer finns nu etablerade på platsen, liksom koncept med fokus på lokala och närproducerade produkter. Under försommaren 2025 stod den sista delen klar.
Projektet har även uppmärksammats internationellt. I maj 2025 utsågs Marknadsplatsen till ”Årets kommersiella plats 2025” av branschorganisationen Nordic Commercial Spaces & Communities (NCSC), som lyfte fram utvecklingsarbetet och den affärsmodell som legat till grund för satsningen.
Flygplatsbolaget Swedavia uppger att kundnöjdheten ökat med nio procent under våren 2025 jämfört med samma period två år tidigare, då området fortfarande var under uppbyggnad.
tips@marsta.nu