Garnsviken i SigtunaFoto: Daniel Iskander

Härva bakom Garnsvikens naturreservat

Garnsvikens naturreservat inrättades utan att det fanns projektplan och budget som underlag för köpet: - Det här fallet är ett mycket bra exempel på den oordning som råder på många ställen i den kommunala förvaltningen. Det är helt oacceptabelt att hantera skattebetalarnas pengar på det här sättet, säger Olov Holst, kommunstyrelsens ordförande (M).

2014 fattades beslut av den dåvarande kommunledningen att inrätta limniskt naturreservat i Garnsviken i Sigtuna. Men projektet saknade budget och projektplan, fakturor skickades till en konsult som saknade avtal med kommunen och revisorfirman kunde inte granska om fakturorna var korrekt utställda eller inte i enlighet med beställningen enligt ett pressmeddelande från Moderaterna.

Olov Holst kallar det aktuella fallet oacceptabelt och ett bra exempel på den oordning som fanns i den kommunala förvaltningen under den tiden. Nu har man inrättat en rad åtgärder för att det inte ska upprepas. Det finns en ny projektmodell på plats och personalen ska utbildas i LOU, lagen om offentlig upphandling:
– Det är precis så här vi ska fortsätta jobba. Upptäcker vi att något inte står rätt till ska det utredas och åtgärdas, även om det är vi som begått misstagen. Vi tänker inte försöka dölja brister och fel i våra processer och beslut. Allt ska ut i dagsljuset och synas. Först då kan vi sägas ha en transparent och öppen hantering av skattebetalarnas pengar. Så ska Sigtuna kommun fortsätta styras om vi får väljarnas förtroende efter den 9 september, uppger Holst (M), kommunstyrelsens ordförande.

upphandlingen av bolt

Oklart om Bolt-domen överklagas

Nyheter Det är ännu oklart om Sigtuna kommun kommer överklaga Förvaltningsrättens dom om att Bolt inte får vara med i upphandlingen.

VR kommer köra åt Mälardalståg från december 2026

Nyheter VR Sverige har vunnit upphandlingen och tar över driften av Mälartåg från december 2026. Kontraktet gäller i åtta år med möjlighet till förlängning. Beslutet meddelades den 8 oktober och beställare är Mälardalstrafik, som ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland.