Foto: Sigtuna Gin/Facebook

Gårdsförsäljning gav lyft för First Distillery

Sedan den 1 juni är gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För First Distillery vid Wenngarns slott i Sigtuna har förändringen redan gett märkbara resultat. Omsättningen har ökat med omkring 30 procent under sommaren.

SVT har besökt First Destillery. I destilleriet tar delägaren Charlie Edlund emot besökare som får lära sig om ginens historia och tillverkning innan provsmakning. Förutom det ordinarie sortimentet kan gästerna numera även köpa drycker som inte finns på Systembolaget.

Reglerna för gårdsförsäljning har dock väckt diskussion. I vissa kommuner har öppettiderna begränsats till samma tider som Systembolaget, något som flera producenter menar skapar praktiska problem. Även kravet på att varje besökare ska ta del av minst 30 minuters kunskapshöjande information innan försäljning får ske lyfts fram som en utmaning för verksamheterna.

Edlund ser positivt på möjligheten till gårdsförsäljning men pekar på att vissa begränsningar påverkar producenter olika. Framför allt lyfter han fram de små volymer som får säljas till varje besökare, något som exempelvis kan göra det svårt för mindre bryggerier att se ekonomiska effekter.

Sigtuna tappar i ranking av företagsklimat

Näringsliv Sigtuna kommun backar 22 placeringar i Svenskt Näringslivs årliga ranking Lokalt företagsklimat och hamnar i år på plats 88 av landets 290 kommuner. Det är kommunens sämsta resultat sedan mätningarna startade 2001. Undersökningen bygger på enkätsvar från över 32 000 företagare i Sverige.

Elever får prova på byggyrken vid Arlanda

Näringsliv Den 17–18 september hålls en yrkesmässa på Byggbranschens säkerhetspark vid Arlanda, dit omkring 400 elever från årskurs 8 och 9 är inbjudna. Under två dagar får eleverna testa på olika yrken inom samhällsbyggnadssektorn genom 11 stationer bemannade av yrkesverksamma.

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.