Företagsservicen topprankas
Sigtuna kommuns företagsservice topprankas i Stockholms län.
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), har sammanställt enkätsvar som företagare i kommunen genomfört. Allt fler av kommunens företagare är nöjd med den service som näringslivsenheten och andra instanser ger.
– Det är glädjande att omdömena fortsätter att bli allt bättre. Bra företagsservice bidrar till ett bra lokalt företagsklimat och därmed också till ökad tillväxt, säger Michaela Stenman, tf. sektionschef på Sveriges Kommuner och Regioner.
Mest nöjda är företagare i Salem där NKI (Nöjd kund index) var 84, därefter grannkommunerna Upplands-Bro, Väsby med 83 respektive 80. Sigtuna är sexa i länet med NKI 77.
– NKI 77 är det bästa resultatet för Sigtuna kommun sedan de årliga mätningarna inleddes år 2007. Miljö- och hälsa samt livsmedelskontrollen har ökad nöjdhet men även resultatet för bygglov är betydligt bättre, vilket är glädjande. Sedan något år satsar Sigtuna kommun kraftfullt på förbättrad service och ökad affärsmässighet vilket har givit resultat, det är ett steg i rätt riktning för att underlätta för företagen och skapa en bättre företagsplats, säger näringslivschefen Mathias Forsberg.
Mathias Forsberg uppmanar även företagare med serveringstillstånd att svara på enkäten då man bara har fått tre svar av dessa och man behöver fler svar för att veta hur de upplever kommunens myndighetsutövning.