Foto: Riksbanken

Företagsklimatet backar i årlig ranking

Intresseorganisationen Svenskt Näringsliv rankar Sigtuna som 59:e kommun i företagsklimat, det sämsta resultatet någonsin enligt ett pressmeddelande.

Företagsklimatet i Sigtuna rankas som 59:a i landet och 12:a i länet. Sigtuna tappar dock för fjärde året i rad:
– Viktiga faktorer som tjänstemännens attityder till företagande får sämre resultat än tidigare. Det är frågor som måste prioriteras under den kommande mandatperioden om kommunen ska återta sin plats bland de främsta i Sverige, säger Annika Bröms, regionchef på Svenskt Näringsliv.

31 000 företagare har tyckt till
Rankingen för 2018 baserar sig mest på enkätsvar från nästan 31 000 företagare runt om i landet samt statistik gällande strukturella förutsättningar för företagande.
– Det som gör Svenskt Näringslivs ranking unik är att den främst baseras på företagares egna uppfattning om företagsklimatet i kommunen. Där företagen får rätt förutsättningar skapas jobb som ger ökade skatteintäkter till den gemensamma välfärden. Därför behöver företagsklimatet vara en prioriterad fråga för länets kommunpolitiker den kommande mandatperioden, säger Annika Bröms.

Solna etta igen
Solna är fortsatt etta i riket för elfte året i rad. I länet är det sedan Sollentuna och Sundbyberg som följer på plats 5 och 11 av 290 kommuner. Sundbyberg har för övrigt klättrat hela 47 placeringar på rankingen. Grannkommunen Upplands-Bro stiger också med 14 placeringar jämför med 2017. Upplands-Väsby rankas på plats 18, Upplands-Bro som 15:e kommun. Bakom Sigtuna i rankingen finns bland annat Vallentuna på plats 133, Stockholm, 123, och Huddinge, 135.

”Fokus på näringslivet med nya styret”
Annika Bröms anser dock att det nya politiska styret har uttalat ett tydligt fokus på näringslivsfrågor:
– Företagen tillfrågas i början av året så de förändringarna som redan skett har inte fångats upp i denna mätning, säger Annika Bröms, regionchef på Svenskt Näringsliv.

 

Norwegian utökar från Arlanda nästa sommar

Näringsliv Norwegian presenterar sitt basprogram för sommaren 2026 och meddelar att flygbolaget kommer att trafikera över 60 linjer till mer än 50 destinationer från Sverige. För Arlanda innebär det fler avgångar till flera populära resmål samt en breddning av utbudet.

Marknadsplatsen prisas

Näringsliv Marknadsplatsen i Terminal 5 på Arlanda har utsetts till vinnare i den nordiska finalen av NCSC Nordic Awards i kategorin ”Årets kommersiella yta under 25 000 kvadratmeter”.

Stor fastighetsaffär i Sigtuna

Näringsliv En fastighetsaffär har genomförts i Sigtuna och Knivsta. Arnolds Vingar AB har sålt ett bestånd bestående av fyra bostadsfastigheter, en förskola och en kontorsfastighet till CJE Förvaltnings AB. Totalt omfattar affären 3 500 uthyrbara kvadratmeter i centrala lägen.

Märsta Förenade testar eldriven lastbil

Näringsliv Märsta Förenade är med i ett nytt pilotprojekt tillsammans med Heidelberg Materials Ballast Sverige. Nu ska en helt eldriven lastbil köra grus och krossmaterial mellan täkten i Riksten och kunder i Stockholm, både dag och natt.

Gårdsförsäljning gav lyft för First Distillery

Näringsliv Sedan den 1 juni är gårdsförsäljning av alkohol tillåten i Sverige. För First Distillery vid Wenngarns slott i Sigtuna har förändringen redan gett märkbara resultat. Omsättningen har ökat med omkring 30 procent under sommaren.

Norwegian med rekordsommar – starkt resande från Arlanda

Näringsliv Norwegian-koncernen redovisar fortsatt starka siffror för sommaren. I juli reste nära 2,6 miljoner passagerare med Norwegian, vilket är det högsta antalet sedan pandemin. På Arlanda, där bolaget har en av sina viktigaste baser, har resandet varit intensivt under månaden.